Gedurende 28 jaar dat de Honda NSX zich voortbeweegt op aarde, heeft het veel lovende woorden ontvangen. Tijd om het Japanse icoon zelf aan het tand te voelen.12 uur vliegen en meer dan 9400 km reizen is nodig om de sleutels van een origineel exemplaar Honda NSX in handen te krijgen. Je moet er wat voor over hebben.
Bij het instappen valt op hoe weinig hoofdruimte de Nsx heeft. Zelfs met mijn 1 meter 77 raken mijn haren het stof van de hemel. Kleinigheidje. Snel zorg ik ervoor dat de stoel, spiegels, gordel en koplampen klaar staan om te vertrekken. Bij het wegrijden valt gelijk op dat de stuurbekrachtiging schittert door afwezigheid. Dat wordt spierballen kweken gedurende vijf uur dat ik de Honda Nsx mag uitlaten.
Onze Japanse gids bepaalt het tempo in een Nissan 350Z. Snelheden tussen de 80 en 130 kilometer per uur worden gehaald op de Japanse bergwegen vol haarspeldbochten. Bergpassen die ook in de Japanse manga-serie Initial D voorkomen. Sterker nog. De bergpassen van Initial D zijn gebaseerd op de wegen rondom de machtige Mount Fuji en Hakone. Saillant detail is dat onze gids 16 jaar geleden een Toyota AE86 in de prak heeft gereden op de Initial D wegen. Een beetje voorzichtigheid is dus wenselijk met de Honda Nsx.
Honda en VTEC zijn een magische combinatie. Echter, op de Japanse bergpassen kom je zelden in de VTEC. In de tweede versnelling wijst de teller de 80 a 90 aan als je het VTEC-gebied betreedt. Doortrekken naar 8000 tpm en meer betekent ook snelheden van 130 km/h. Voor zulke wegen zijn de gekozen bakverhoudingen niet gelukkig. Alhoewel je absoluut geen vermogen tekort komt ondanks dat je zelden in de VTEC komt. Ook rond de 4000 en 5000 tpm is de Honda NSX krachtig genoeg om de Nissan 350Z en Nissan Skyline R34 GTR bij te benen. Over bijbenen gesproken. Het kontje van de Skyline R34 GTR komt wel angstvallig dichtbij. Tijd om meer afstand te houden met de bizar kleine schijfremmen voor. Zelfs een moderne Honda Jazz heeft nog grotere en krachtigere remmen.
De remmen zijn dus minder voor hedendaagse begrippen, stuurbekrachtiging ontbreekt en de hoofdruimte is minimaal. Nog meer minpunten? Verwacht niet al te veel bagageruimte en ook de verwachting dat de VTEC er hard inkomt, dat idee mag je thuis laten. Maar het is by far de meest indrukwekkende autorit die ik heb gehad. De NSX is puur. Je moet hard werken om er snelheid uit te halen. En ondanks vijf uur lang plankgas rijden, heeft het verbruik van 1 op 6,7 mij aangenaam verrast. De eerder genoemde Nissan Skyline R34 GTR heeft op het zelfde traject een gemiddeld verbruik gehaald van 1 op 4. En de Lamborghini Gallardo deed het met 1 op 3 nog beroerder.Dus wil je autorijden, echt autorijden, dan is de Honda NSX je ideale reisgezel. Je moet alleen wel tegen de nodige aandacht kunnen. Maar als zelfs Japanse omaatjes lachend klappen als je voorbij rijdt, dan weet je dat je in een icoon rijdt.
[envira-gallery slug=”honda-nsx-na1″]
Geef een reactie