De jaren 90 zal nooit meer geĆ«venaard worden. Toen het woord emissie-eisen net zo aanwezig was als ijsberen in de Sahara. Het verbruik en de daarbij horende uitlaatgassen waren niet zo relevant en dat maakten auto’s als de Mazda RX7 levensvatbaar.
Mazda is het laatste automerk dat gebruik heeft gemaakt van de wankelmotor, of rotatiemotor zoals het ook wel genoemd wordt. Het maakt nog steeds gebruik van de wankelmotor. Alleen niet meer als hitsig hoogtoerig turbomotor die het asfalt met de achterbanden wilt aanvallen. Na de RX8 hebben alleen de Noren en Japanners de weg mogen opzoeken met Mazda’s met wankelmotoren. Noren? Wablief? Ja, Noren zijn inwoners uit het Scandinavische Noorwegen.
Nederlanders denken dat zij het braafste jongetje van Europa zijn. Maar dat zijn toch echt de Noren. Elektrische auto’s en Waterstofauto’s maken al decennia lang onderdeel uit van hun wagenpark. Het is niet zonder reden dat het Japanse Mazda juist in Noorwegen auto’s levert om de Elektrische en Waterstofauto’s te testen.
Mazda past de rotatiemotor in de loop der jaren op verschillende manieren toe. De meeste mensen kennen de rotatiemotor als benzineslurpende krachtbron voor sportauto’s als de RX7 en RX8. Benzine is het eerste wat Mazda links heeft gelaten in Noorwegen. Waterstof mag vanaf de jaren 00′ de rotatieblokken laten draaien. Met kleine aanpassingen kunnen de bestaande wankelmotoren op waterstof en gewone benzine rijden.
Dit is het begin van een groen imago van de rotatiemotor. Tegenwoordig gebruikt Mazda de rotatiemotor als Range Extender. Het is niet meer de rotatiemotor die de wielen in beweging zet, maar een elektromotor die de taak heeft gekregen om de wielen aan te drijven. De rotatiemotor mag zijn werk doen als de elektromotor leeg dreigt te raken. Het heeft niet meer 9000 tpm te draaien, maar met constante lage toeren zal het energie leveren aan de elektromotor. Dit heeft als voordeel een lager verbruik en een hogere betrouwbaarheid. In Japan kunnen overheidsinstellingen al jaren moderne Mazda’s met rotatiemotoren leasen.
Dit biedt ook kansen voor een productie RX9 voor de consument. Een moderne Elektrische auto met een ouderwetse wankelmotor als Range Extender. Altijd maximaal vermogen en koppel, en toch een wankelmotor onder kap. Laten wij de jaren 90 herbeleven met de nieuwe RX9 en Toyota Supra. Dinotechniek evolueert!