Ken je dat gevoel? Kei verliefd zijn op iemand die heel ver woont en je alleen op foto’s en filmpjes heb gezien? Het klinkt als een Nigeriaanse scammer of Henk-Jan van 67 die achter zijn computerscherm mannen aan het misleiden is.
Ook ik ben verliefd op iemand die heel ver woont. Japan om precies te zijn. Gelukkig heb ik geen duizenden euro’s overgemaakt naar iemand die als smoes gebruikt dat de hond van de overbuurvrouw aan het bevallen is en ze daarom geld nodig heeft om de overbuurvrouw en de puppies te helpen. Mijn crush is gelukkig uit haarzelf naar Amsterdam gekomen. Ik rende naar haar toe en bewonderde haar lijnen. Wow, ze is echt heel klein. Kijk die details eens. Dat hebben de fotograven niet eens op de foto gezet!
Honda S660 is de naam die op haar paspoort staat. 3 meter 40 staat er bij haar lengte en 660cc is een ander belangrijk kenmerk van S660. Hierdoor valt ze in de categorie Kei-cars, wat in Japan staat voor belastingvoordeel en het recht om een auto te mogen bezitten in grote steden zonder dat je een eigen parkeerplaats bezit.
Om de S660 in perspectief te zetten. De Volkswagen UP meet 3,60 meter en Fiat 500 mag 357 cm noteren op de meetlint. De S660 is dus echt klein. Meestal zijn Japanners vindingrijk om van iets kleins ook iets ruims te maken. Niet bij de S660. Het moet net als een Honda Nsx en Ferrari 488 zorgen optimaal rijplezier. Ruimte voor boodschappen? Op de passagiersstoel en voetenruimte van de passagier passen een aantal boodschappentassen. Er is voorin een compartiment gebouwd voor het afneembare dak. Met dak dicht zou je daar 2 rugzakken kwijt kunnen. Een weekendje weg met 1 spijkerbroek, twee shirtjes, voldoende ondergoed en toiletspullen is dus mogelijk. Een paar extra schoenen is daarentegen onmogelijk om mee te nemen.
De S660 is dus mega onhandig. Maar maakt het uit? Het is een auto om mee te rijden. Autorijden, daar gaat het om. De rest is bijzaak. Een 660cc grote drie cilinder turbomotor die 8000 tpm kan draaien in combinatie met een handgeschakelde zesbak moet een grijns op je gezicht toveren. Net als de blow off valve die fabrieksaf al gemonteerd is. Lekker sissen bij het loslaten van de rechter pedaal. Er zit geen gewicht aan de voorzijde waardoor de wielen razendsnel op de commando’s reageren die jij via het stuurtje naar de wielen stuurt. Het is een puberaal autootje gemaakt voor echte autoliefhebbers. Het zou mij niet verbazen als je na 20 meter rijden in de S660 al de eerste jeugdpuistjes op je gezicht krijgt. Maar wat boeit het. Jeugdpuistjes samen met een brede grijns op je gezicht. Zo hoort autorijden te zijn.