De Mona Lisa hangt in het Louvre in hartje Parijs. Dichterbij huis heb je De Nachtwacht hangen in het Rijksmuseum. Ook weer in het centrum van een hoofdstad. Hoofdsteden zijn synoniemen voor dure parkeertarieven en kans op beschadigingen op auto’s. Wat als je de Japanse Mona Lisa op wielen wilt zien? Dan ga je naar het Louwman museum aan de rand van Den Haag. Ver weg van alle parkeersstress.
De Japanse Mona Lisa is geen schilderij, maar is Japans eerste supercar uit 1967. De Toyota 2000GT staat in Den Haag te pronken. Tijd om de Toyota 2000GT met eigen ogen te aanschouwen. En uiteraard moeten de Honda S800 en Mazda Cosmo ook goed bekeken worden.
Nog voordat ik €15 entree per persoon heb afgestaan aan de caissière, schreeuwde een paarse gevaarte om aandacht. De volledig custom gemaakte auto met bijhorende trailer en motorfiets is een combinatie die je nooit op de weg zal zien. Te lang om stil te staan is er niet. Tientallen meters rechts staat de Japanse Mona Lisa waardoor ik als een volleerde nordic walker zonder stokken richting de 2000GT snel. Het is de allereerste keer dat ik oog in oog sta met de Toyota 2000GT. Wat een auto! De auto geeft je direct het gevoel dat je hem moet uitlaten, duizenden kilometers richting het zuiden moet rijden en de bergwegen onveilig moet maken met de zes cilinder. Zie mijn weekendtas al door de glazen achterklep in de kofferbak liggen. Leuke funfact. Yamaha heeft aan de motor van Toyota’s eerste sportauto gesleuteld, net als ruim 43 jaar later met Lexus eerste sportauto. De machtige LFA met het allerlekkerste motorgeluid voor een productie-auto.
Na afscheid te hebben genomen van de 2000GT is het tijd om de overige circa 250 auto’s te bekijken. In de hal waar je binnenkomt, zie je al enkele pareltjes waarbij de toon gezet wordt. Aangezien ik heel slecht ben in namen onthouden, heb ik na het lezen van alle informatiebordjes alleen de opvallende of leuke informatie opgeslagen. Zoals een Fransman die een autofabriek had, maar niet van autorijden houdt en daarna maar een casino opende.
Als echte autoliefhebber moet je echt eens langs Louwman gaan. De collectie laat zien hoe de eerste auto’s eruit zien en als een tijdlijn kom je uit bij de meer hedendaagse auto’s. Het is niet alleen leerzaam, maar het laat ook je mond openen uit verbazing. Verbazingwekkend. Indrukwekkend. Dat zijn de juiste woorden om de collecties en de auto’s als individu te omschrijven. Wat een leuke creaties zitten er toch tussen! Daar kunnen menig hedendaagse autofabrikanten nog wat van leren. Alleen de lugubere zwanengezinauto is te bizar te woorden en foto. Dus die beelden zal ik jullie besparen. Benieuwd geworden naar de auto’s? Je bent er elke dag, uitgezonderd maandag, welkom tussen 10:00 en 17:00.