Japanse tiener ontmoet Britse tweelingbroer. Dit kan zomaar een titel zijn op de voorpagina van de Telegraaf. De 1 geboren in Japan en de ander die het levenslicht zag in Engeland. Beide zijn geboren in het jaar 2007 en ze mogen zich allebei Honda Civic Type-R noemen. De Engelse tiener heeft als extra naam FN2 gekregen en de Japanner heeft de naam FD2 op zijn paspoort staan.
Zo op het eerste oog lijken de twee twee-eiige tweelingbroers wel een beetje op elkaar. Rode Honda logo’s op een Championship White witte koets, net als de Honda RA272 in 1965. Allebei dragen ze sportieve zeven-spaaks witte sneakers. Rood-zwarte kuipstoelen, een toerenteller in het midden van het instrumentarium en digitale snelheidsmeter zijn andere overeenkomsten van de Type-R broers.
Kom je dichterbij de Civic Type-R’s, dan zie je grote verschillen tussen de twee-eiige tweelingbroers. De koplampen van de Europese FN2 zijn stukken scherper getekend waardoor ze stukken gemener kijken. De mistlampen in de hoeken van de voorbumper geven de FN2 een brede look. Mistlampen die ontbreken bij de Japanse FD2. Wat nog meer ontbreekt bij de Japanse Type-R? Cruise control, stuurwielbediening van de audio, elektrisch inklapbare en verwarmbarebuitenspiegels en de mogelijkheid om de VSA uit te schakelen. Bij de Japanse FD2 lever je ten opzichte van zijn Europese broer FN2 luxe in, dit maakt hij goed door twee extra portieren, een dubbele wishbone onderstel, extra stijf gelijmde chassis en Brembo remmen.
Aan de achterzijde tref je ook niet te missen verschillen aan. De Britse FN2 is een echte Hothatch. De hatchback heeft een enorme achterklep dat makkelijk toegang biedt tot een ruime bagageruimte. De Japanse Hothatch FD2 is een traditionele sedan met een minder conventionele achterspoiler. Huismoeders worden spontaan jaloers bij het zien van de strijkplank achterop. Totdat ze bij de Mediamarkt een nieuwe wasmachine willen meenemen, dan willen ze toch liever de Britse FN2 Type-R.
Welke tweelingbroer Type-R je ook kiest. Genieten doe je met een handgeschakelde zesbak met LSD en een atmosferische twee liter motor die met plezier 8000 toeren wilt draaien. De gemonteerde kuipstoelen van Honda houden je perfect op je plek. De plek die voor duizenden plezierige kilometers zorgt met een grote grijns op je hoofd. Daar zijn de twee Type-R broers voor geboren.