おめでとうございます GTR-San, Omedetou gozaimasu GTR-San. Oftewel hartelijk gefeliciteerd GTR-San. In zijn geboortestad Tokyo mag de jongste keizer van Japan op het moment van typen elf kaarsjes uitblazen. Op een atypische asociale Japanse manier blaast de Japanse keizer via de 4 sumoworstelaar vuistdikke uitlaten de kaarsen uit. Taart met een extra octaan smaakje.
Na de aftreding van de Nissan Skyline R34 GTR in het jaar 2001, laat Nissan zo nu en dan een glimp zien van de nieuwe keizer. Op 6 december 2007 acht Nissan de tijd rijp om de nieuwe keizer aan de hele wereld te showen. Een indrukwekkende verschijning die ook een buitenaardse prestatie heeft neergezet op de Nürburgring. Ferrari en Porsche raaskallen uit paniek dat de Nissan R35 GTR nooit slechts 480 pk kan hebben. Beide fabrikanten halen een GTR in huis om te testen en te ontleden.
De R35 GTR krijgt direct bij zijn intrede een enorme reputatie als reuzendoder. Net als zijn voorgangers Nissan Skyline R32, R33 en R34 GTR. De bijnaam Godzilla wordt weer gebruikt bij de jongste telg van de GTR familie. De GTR is een graag geziene gast op circuits, dragstrips, films, videogames en zelfs anime’s.
Na 11 jaar is de Nissan R35 GTR nog steeds met trots de Japanse keizer. Zijn acceleratie en prestaties op het circuit behoren nog steeds tot de toppers op het gebied van supercars. Niet slecht voor een auto die in Duitsland nieuw bij de Nissan dealer op te halen is voor nog geen 100.000 euro. Met 570 pk (Of 600 pk in Nismo-kimono) en in 2,7 tellen vanuit stilstand naar 100 km/h knallen is anno 2018 nog steeds indrukwekkend. Niet slecht voor een autofabrikant die ook een Nissan Micra aanbiedt.
Laten we vandaag een toast uitbrengen op de Nissan R35 GTR. Een levende legende. De ultieme vertegenwoordiger van Japan en de Japanse precisie en cultuur. Hartelijk gefeliciteerd en nog vele racejaren! ?