Zeg je Muscle-car, dan zeg je Ford Mustang. Al sinds 1964 mag de wereld genieten van de Mustang. De eerste generatie heeft het lat enorm hoog gelegd, wie wilt Eleanor nou niet stelen net als Nicolas Cage?
Gedurende tien jaar bouwde Ford een enorme reputatie op met de Mustang. De opgebouwde reputatie was zo enorm, dat Ford het zich kon veroorloven om dertig jaar lang absolute prutswerk af te leveren. De tweede, derde en vierde generatie Mustang hebben van 1974 tot 2004 het straatbeeld flink lopen vervuilen met hun mismaakte uiterlijk en lachwekkende 2.3 vier cilinders die net aan 90 peekaa’s leverden in de derde generatie Mustang. 90 paarden in een Muscle-car… Een huis, tuin en keuken Honda Civic uit dezelfde periode haalde het zelfde vermogen uit een 1.4 motor.
Gelukkig heeft Ford na drie slechte generatie Mustangs de boel weer op orde. De huidige en tevens vijfde generatie Mustang is een schoonheid die de naamvan zijn voorvader uit de jaren 60 met trots mag dragen. Het is alleen jammer dat $25.185 vertaald wordt als minimaal €77.400,-. Voor dat geld krijg je een, hoe toevallig, een 2.3 vier cilinder met handbak en gele kentekenplaten. Wil je op zijn Amerikaans een automaat dan mag je €75.615 achterlaten bij je plaatselijke Ford dealer. Maar dan heb je dat typische V8 gegorgel niet, want dan verlangt de Ford dealer minimaal €119.035 van jou. Waarvan 76.735 euro’s direct als BPM richting onze vrienden uit Den Haag gaat… dat zijn nog eens dure Haagse paarden…