Japan kent veel geheimen voor ons. Het heeft niet alleen KitKats in honderden smaken, ook hun modellenprogramma kent veel smaken en geheimen. Tijd om kennis te maken met de Nissan Leopard F31.
Jiro en Kenji moesten de jaren 80 en 90 ervaren hebben als lastig. Het kwam niet alleen door de opkomst van elektronica en technische snufjes, maar ook door de vele modellen die Nissan toentertijd via de Japanse dealers aan de Japanse man en vrouw bracht. Alleen al in het D en E-Segment moesten de Nissan verkoopadviseurs al veel informatie uit hun hoofd leren. Modellen als de Skyline, Silvia, Laurel, Cefiro, Bluebird, Primera, Stagea, Cedric, Gloria, Cima en Leopard waren allemaal sedans en coupes van het merk Nissan die qua formaat niet veel afweken van elkaar.
Vandaag geven wij de Nissan Leopard F31 extra aandacht. Om de kosten te delen bij Nissan, deelde de Leopard F31 zijn platform met familieleden als de Skyline R31, Cefiro A31 en Laurel C32. Het grootste verschil zit hem in de beschikbare motorblokken. De Leopard F31 was het enige gezinslid die geen RB20DE of RB20DET(R) kreeg. In plaats van de later befaamde RB-blokken, kreeg de Leopard de beschikking over de VG20E, VG20ET, VG20DET, VG30DE en VG30DET motorblokken. In simpele Nissan-taal betekende dit 6 cilinders met een 2 of 3 liter motor dan wel zonder als met turbo. Het krachtigste model kreeg 255 pk onder de lange motorkap. Dat was ruim 42 pk meer dan de sterkste Nissan Skyline R31 GTS-R!
Na deze tweede generatie Leopard kwamen er nog eens twee generaties Leopards op de markt. Dit waren helaas geen coupes meer en in 1999 trok Nissan de stekker uit de Leopard.
De Leopard F31 heeft nooit de waardering ontvangen die het verdient. Misschien is het tijd om er stiekem 1 op de kop te tikken voordat het grote publiek dit pareltje ontdekt?