Veertig jaar geleden was het heel simpel. Stond je aan het hoofd van een team hard werkende mensen, dan reed je in een grote Mercedes of Jaguar. Dertig jaar geleden kwam daar BMW bij als kleine dilemma. Dat was ook de periode dat de Japanse merken als Acura, Lexus en Infiniti geboren werden voor de Amerikanen. Nog geen kwarteeuw geleden bemoeide Audi zich er ook mee in de zogenaamde Premiumklasse. Tegenwoordig kan je in de klasse tussen €70.000 en pakweg €100.000 uit gigantisch veel auto’s kiezen. Voor de huidige directieleden van bedrijven, kan je naast statige sedans ook nog eens kiezen tussen SUV’s, Cross-overs en lelijke gedrochten zoals de BMW X6.
Maar stel. Je mag voor een ton een auto uitzoeken die er representatief uitziet en geen hoofden stoot. Wat moet je dan kiezen?
Als je met een Mercedes Benz E-klasse komt voorrijden, denken klanten dat je met de taxi bent gekomen. In een BMW 5-serie moet je helaas extra bijbetalen voor de richtingaanwijzers. De Audi A6 is nog een serieuze kandidaat als je honderdduizend euro te besteden hebt, maar dan denken de meeste mensen toch dat je in een 37 duizend kostende A4 rijd.
In een eerder stadium gaf ik al aan dat Hyundai 1 van de belangrijkste autofabrikanten van de wereld is. Als vierde autoconcern van de wereld staan ze bekend om hun compacte auto’s. Waar de zogenaamde premiummerken steeds kleinere auto’s gaan maken, denk aan de A1, 1-serie en A-Klasse, daar kan Hyundai alleen maar aan groter denken. Het resultaat is de Genesis.
Voor €100.000 krijg je een 3.8 V6 met 315 pk over alle vier de wielen. Waarbij overigens 100% van de krachten naar de achterwielen gaan en bij tractie verlies de voorwielen assisteren met het aandrijven van de auto. De bestuurder en ook alle passagiers worden flink verwend. Ook achterin kunnen koukleumen genieten van achterbankverwarming, dat is pas premium!
Voor die honderdduizend euro koop je naast een luxe auto ook een exclusieve auto. Alleen op speciale bestelling kan je de Genesis ophalen bij je plaatselijke Hyundai dealer. Een proefrit maken zal dus helaas niet gaan. Dan moet je als directie-lid maar vertrouwen op de blauwe ogen van de Koreanen.