De Franse kogel is door de kerk. Niet zomaar een kerk maar de Notre Dame. Maar liefst 2,2 miljard euro heeft de overname van Opel gekost. PSA is de gelukkige nieuwe eigenaar van Opel. PSA kennen wij uiteraard van Peugeot en Citroen.
Al 16 jaar op rij maakt Opel verlies. En niet zo’n beetje ook. In de 16 verliesgevende jaren, heeft Opel maar liefst 15 miljard euro weggegooid door auto’s te verkopen. Een dronken en drugsverslaafde zwerver kan nog betere cijfers aan de accountant laten zien. Gekscherend kan je zeggen dat Opel per verkochte auto pakweg €1000 heeft verloren. Je moet wel enorm gek zijn om zo’n verliesgevende bedrijf te kopen voor zo’n enorme smak geld.
Maar zo gek zijn de brie etende Fransozen niet. Al jaren hebben ze zich op de duivelse diesels gestort. Geen enkel ander land is zo gespecialiseerd in diesels. Door de specialisatie in diesel, zijn ze vergeten naar de toekomst te kijken. Zelfs het conservatieve Opel heeft met de Ampera en Ampera-E stekkerauto’s in huis.
De 2,2 miljard euro is wel degelijk goed besteed. Door Opel te kopen, halen ze in 1 klap 10 jaar achterstand in. Want PSA wilde voor 2021 maar liefst vier elektrische auto’s uit de grond stampen. Maar zonder de know-how zal er enorm veel geld richting de ontwikkelingscentrum gepompt moeten worden. Door Opel over te nemen van General Motors, halen ze ook de Elektrische auto en kennis binnen.
De overname biedt ook meer voordelen voor PSA. De ontwikkelingskosten kunnen over drie modellen en merken uitgesmeerd worden, hierdoor zullen de ontwikkelingskosten per verkochte auto lager zijn. Lagere kosten houdt ook in dat je onder de streep meer overhoud en daarmee de winst kan opkrikken.
En wat houdt het in voor de Opel fans? Concreet gezien zullen de Opels betere motoren krijgen. En verder? Wir leben Auto’s zal veranderd moeten worden in Nous vivons des voitures.
Veel Opel fans zullen wel moord en brand schreeuwen nu Opel in Franse handen is. Commercials op tv en radio moeten veranderd worden. Kreten als “Opel maakt Duits rijden bereikbaar” is verleden tijd. Alhoewel… De Opel rijder die nog een echte Duitse Opel heeft gereden, is alweer 106 jaar oud. Want Opel was sinds 1929 in handen van het Amerikaanse General Motors. Achja, de ‘Duitsers’ zullen die feiten wel ergens wegsjoemelen. Nous vivons des voitures et Sjoemel!