De wereld is constant in beweging. Zo worden de V6’en en V8’en ingewisseld voor vier, of nog erger, drie cilinders en verdwijnen sportcoupes om plaats te maken voor SUV’s. Alles moet zo efficiĆ«nt mogelijk zijn. Voor de koper, autofabrikant en vooral financieel.
Tegenwoordig kost het ontwikkelen van een nieuw model veel geld, heel veel geld. Ontwikkelingskosten die autofabrikanten zo laag mogelijk willen houden. Dit kunnen ze doen door troep te produceren. Of door samen te werken met een conculega.
Toyota is zo’n fabrikant die graag met anderen samenwerkt. De GT86 is samen met Subaru ontwikkeld en uitgebracht als drieling waarbij het inmiddels overleden merk Scion de Toyota GT86 en Subaru BRZ als Scion FRS verkocht. De Toyota Supra A90 moet nog respect afdwingen vanwege zijn BMW DNA.
Even heb ik gedacht aan een 1 april grap. Maar de nieuwe Yaris is toch echt een Mazda 2 met een ander neusje. Die goocheltruc kennen wij trouwens al in de vorm van de huidige Toyota Yaris in sedan uitvoering. Daar hebben ze enkele jaren geleden al een Mazda 2 een sedankont en vissenneus gegeven.
Ondanks het feit dat de Toyota GT86 een samenwerking is met Subaru, doet die auto iets met mij. De fraaie heupen, mooie lijnen en fantastische rijeigenschappen zorgen al ruim zes jaar voor verliefde gevoelens voor de GT86. Bij de GT86 vergeef ik zijn Subaru-hart en genen. Maar de bij de nieuwe Yaris voel ik medelijden. Niet dat de Mazda 2 een slechte auto of slechte basis is, absoluut niet. Integendeel zelfs! Vergeet echter niet dat de huidige Mazda 2 al sinds 2015 op de markt is, en de nieuwe Yaris op basis van de huidige Mazda 2 nog op de markt moet komen.
In feite koop je met de nieuwe Toyota Yaris een auto die goed is, maar door Mazda zelf voorbij gestreefd wordt als Mazda met een nieuw model 2 komt. Je moet wel een enorme Toyota fan zijn om de nieuwe Toyota Yaris te bestellen. Onze tip: Koop de Mazda 2 of kijk voor een gebruikte Toyota GT86.