In het verleden probeerde een mafketel Nederland al eens over te nemen. De geplande overname gebeurde niet op een aardige manier en mislukte gelukkig voor ons ook. In plaats van vriendelijk te vragen of wij Duitsland wilden joinen, stuurde hij een hoop mannen met geweren en tanks onze kant op.
Wij zijn nu 74 jaar verder en ondanks de nare ervaringen is het zand erover en er nog af en toe bij stilstaan. Fraulein Angela M. mag van mij best om tafel gaan met Mark R. om een nieuwe en vriendelijke fusie te bespreken. Niet omdat ik zo graag Bradwurst wil of de Duitse taal machtig ben. Het gaat mij om een stukje plezier op de Hollandsche wegen.
Als je Duits spreekt, mag je voor €34.730 in een Nissan 370Z stappen met Duitse kenteken. Woon je aan de verkeerde kant van de grens, mag je voor een bedrag van €109.650 in dezelfde Nissan 370Z stappen. Maar dan heb je wel de gele kentekenplaten. Pak je even een rekenmachine erbij en tik 109.650 – 34.730 in. Op het schermpje zal dan een getal verschijnen van 74.920. 74.920 is ook het bedrag in euro’s die de Hollands sprekende gek extra neertelt voor dezelfde auto! Kan je een beetje goed Duits en kan je lullen als Brügmann, dan kan je voor die €74.920 makkelijk nog twee extra Nissan 370Z’s meekrijgen van de vriendelijke Duitse Nissan-verkoopadviseur.
Mocht er een Nederlandse gek daadwerkelijk €109.650 willen neertellen voor een Nissan 370Z, dan lacht er aan de andere kant van de grens een Duitse Nissan GTR koper de Hollander uit. Voor €99.900 rijdt de Duitser al in de nieuwe Nissan GTR. De caissière bij de Duitse Nissan dealer mag zelfs €100 teruggeven als Jens met €100.000 betaald.
Helaas heeft mijn rekenmachine het begeven, uit verdriet wilt hij geen 6-cijferige cijfers weergeven. Daarom doe ik nu aan een stukje hoofdrekenen. De Nederlandse Nissan dealers verwachten minimaal €169.600 voor een nieuwe Nissan GTR die ze op gele platen afleveren. Onze Duitse vriend kan daar toch 69.700 keer een euroknaller halen en de bink uithangen bij de plaatselijk McDonalds. Of hij gooit grofweg 40.000 liter zwart vloeibaar goud met een minimale octaangehalte van 100 in de GTR. Dat zijn toch 320.000 blije kilometers!