In deel 3 van ‘Vergeten parel’ komt een auto aan bod die de fabrikant hopelijk zelf niet is vergeten. Een mediastilte van vier jaar is lang. Ongebruikelijk voor een productierijpe concept. Want productierijp, dat moet de Toyota S-FR wel zijn na drie jaar ontwikkeling.
Op de Tokio Motor Show van 2015 laat Toyota een leuk autootje zien in de vorm van de S-FR Concept. Nog geen vier meter lang en de motor die achter de voorwielen gepositioneerd is. Dat klinkt als een hoop lol. 980 kilogram en achterwielaandrijving maken het geheel nog interessanter. 980 kilogram, tegenwoordig is een knikker en een scheet nog zwaarder. Dus 980 kilogram is echt niks!
De Toyota S-FR is concurrentieloos. De Mazda MX5 is een kleine slag groter en de Honda S660 en Daihatsu Copen zijn Kei-cars. In de wandelgangen is de 1.2 turbomotor uit de Auris voorbij gekomen. 116 pk is voldoende voor 980 kilogram. Neen, ik heb geen obsessie met gewicht. De 980 kilo’s moeten gewoon genoemd worden. In een bijna tweehonderd kilo zwaardere Auris kan je al ruim 1 op 20,8 halen en in 10 seconden de 100 km/h aantikken. Daar moet je in de 980 kilogram zware S-FR nog wel twee seconden van af kunnen schrapen. En lachend de tankstations voorbij rijden.
Nu de Toyota Supra A90 al te bestellen is bij de Toyota dealers, is het tijd dat Toyota doorpakt. S-FR, GT86 en Supra. Een leukere line-up kan je nergens anders vinden bij de merkdealers. Niet bij Volkswagen, niet bij Opel en ook niet bij Ford. Toyota’s groene imago krijgt dan te maken met leuke schizofrenie. Kom op Toyota. Vergeet dit pareltje niet en maak de fans en klanten blij met de opvolger van de Toyota Sports 800!