Sommige zomers vergeet ik niet snel meer. Bijvoorbeeld de zomer van 2002. Met mijn ontbijtje loop ik als 15-jarige puber de bakkerij uit. Recht in de vochtige hitte van 32 graden en een beste uitlaat die nog meer hitte aan Hong Kong en de wereld geeft.
Boven de uitlaat kijken S2000-achtige achterlichten mij aan. Maar dan achter twee tralies alsof de lampen niet mogen ontsnappen. Levin staat er op zijn naamplaatje. Even diep adem halen… Ja, ben je er klaar voor? Zijn volledige naam is Toyota Corolla Levin BZ-R AE111. Oftewel de zevende en laatste generatie Corolla met de sportievere 2 en 3-deurs varianten die de namen Levin en Sprinter Trueno mee hebben gekregen.
De AE-reeks, Levin en Sprinter Trueno klinken veel drift en autosport fans bekend in de oren. De AE86 heeft zelfs een eigen manga-serie gekregen in de vorm van Initial D. Onze vergeten parel AE111 heeft echter geen enkele band met driften. Alleen zijn naam en de 1.6 4A-GE Black-Top motor hebben overeenkomsten met de driftende AE86.
Meer dan 100 pk per liter levert de 1.6 4A-GE motor. 165 paardenkrachten loslaten op 1050 klinkt als een leuk idee. Zonder gebruik te maken van turbo’s en toch zoveel vermogen per liter kan maar 1 ding beteken. Toeren maken, heel veel toeren maken. 5 kleppen per cilinder, Variable Valve Timing (VVT) en ITB’s (Individual Trottle Bodies) maken het hoogtoerig feestje compleet. Drie zinnen geleden lees je dat 165 op 1050 kilo als een leuk idee klinkt, maar het klinkt eigenlijk als een waanzinnig idee!
Van de vele uitvoeringen kies je bij voorkeur de BZ-R, alhoewel de BZ-G en BZ-V tussen 1995 en 2000 ook leverbaar was met de Superstrut Suspension, oftewel SSS. De BZ-R heeft naast de standaard SSS ook grotere en betere remmen, ABS en LSD om het vermogen lekker kwijt te kunnen. Recaro’s met confetti bekleding stond destijds ook op de optielijst om omcirkeld te worden.
Terug naar Hong Kong. Pakweg tien jaar geleden zat mijn moeder een krant uit Hong Kong te lezen. Tijdens het voorbij lopen vielen mijn ogen op een foto van de AE111. Ik vroeg aan mijn moeder wat het artikel vertelde. Waarop zij antwoordde dat veel jongeren auto’s als de AE111 gebruiken om mee te racen. Veel vermogen in combinatie met jonge onervaren bestuurders resulteert in bomen en lantaarnpalen die ongewilde kennis maken met auto’s als de Toyota Corolla Levin/Sprinter Trueno AE111.
Zou dat de reden zijn dat ik op google zo bedroevend weinig foto’s kan vinden van originele AE111’s? Onverdiend. De AE111 verdient meer waardering en een plekje in de spotlights!