Al 50 jaar lang leven in Japan twee keizers naast elkaar. Keizer Hirohito en diens zoon keizer Akihito hebben hun keizerlijke titel moeten delen met de GTR.
Hoewel keizer Akihito op 85-jarige leeftijd nog springlevend is en zijn sushi nog zelf kan kauwen, heeft hij gister zijn abdicatie voltooid en het stokje doorgegeven aan zijn zoon en kroonprins Naruhito. Een pensioen is uiterst ongebruikelijk bij Japanse keizers. Regeren tot aan de dood van de keizer gebeurt al sinds 660 jaar voor Christus.
De nieuwe keizer Naruhito is de 126ste keizer van Japan. 126 generaties keizerlijke keizers in 2679 jaar tegenover 6 generaties keizers met de familienaam GTR in 50 jaar.
2019 is het jaar dat tijdperk R35 weer een facelift en upgrade heeft gekregen. Wij praten niet over meer vermogen. Het zijn pietluttige en nerd-achtige feiten met Nasa-achtige precisie die de ververste R35 GTR naar een nog hoger niveau tillen. Een titanium uitlaat, 20 inch lichtgewicht gesmeden velgen van Rays, dak van carbon en nog een partij onderdelen van carbon voor de carbonfetisjisten. De turbo’s van een GTR uit de GT3 raceklasse met minder schoepen moet voor een 20% snellere gasrespons zorgen. Nog meer cijfers voor de tech-nerds. Mede door zijn carbonnen afslankkuur is de GTR R35 Nismo ruim dertig kilogram kwijtgeraakt. Koolstof-keramische remmen van Brembo met een diameter van 410 millimeter moeten zelfs indruk maken op de raketgeleerden van de Nasa.
Na 12 jaar denkt de Nissan Skyline R35 GTR nog steeds niet aan abdicatie. Zijn hybride opvolger R36 GTR staat al te popelen om het stokje over te nemen. De oude keizer R35 GTR gaat met alle liefde en zijn samurai-zwaard de strijd aan met moderne supercars. Want hard gaan op de openbare weg en het circuit, dat is nog steeds de grootste hobby van de Japanse keizer.