Negen jaar geleden begroet de Nissan Juke voor het eerst de wereld op de Autosalon van Genève. Met buitenformaten van een Renault Clio-achtige auto, is de Nissans Juke de eerste cross-over in het compacte B-segment. Zijn neus met drie verschillende lichtunits is voor veel mensen teveel van het goede. Alsof je een tosti eet met plakken jonge kaas, oude kaas en cheddar en als vleeswaar schouderham, seranoham en prosciutto heeft op 3 sneetjes roggebrood met extra zaden en pitten.
Desondanks is de Nissan Juke een enorm succes. In negen jaar tijd maakt Nissan circa 1 miljoen klanten (Ja, 1 miljoen!) blij met hun nieuwe excentrieke auto. De verwachtingen bij Nissan is bij de introductie van de Juke niet bijster hoog. 1300 exemplaren in de eerste maand is wat de hoge piefen bij Nissan voor ogen hebben gehad, dit is met 10.943 verkochte Jukes in een maand tijd in thuisland Japan toch ietsjes meer geworden.
De eerste generatie Nissan Juke is niet alleen qua uiterlijk een gek. Naast de knotsgekke Juke R en Juke R 2.0 met Nissan GT-R hardware, is er ook een toegankelijke Juke Nismo RS. Tenminste, als je leert instappen als je de Recaro kuipstoelen hebt aangevinkt op de optielijst. De Recarostoelen hebben twee levensdoelen. 1 is de bestuurder goed en comfortabel op zijn plek houden bij stevig bochtenwerk en twee is het kraken van noten. Enfin, 218 pk is een compacte Juke is hothatchwaardig. Om maar te zwijgen over de 550 paardenkrachten van de Juke R.
Hopelijk komt Nissan ook met pretversies voor de nieuwe Juke. Zijn uiterlijk heeft nu meer acceptabele trekjes van de Qashqai en Micra overgenomen. Met dit nieuwe uiterlijk zal Nissan wellicht de miljoen verkopen kunnen evenaren, maar dan wel inclusief de Nismo en Juke R’s! Helaas houden emissie-perikelen de komst van zulke pretversies vooralsnog half tegen. Maar dromen mag altijd.