Dagelijks worden er honderden, zo niet duizenden patenten aangevraagd. Het kan iets simpels zijn zoals een potlood dat niet kan breken. Of complete ontwerpen van auto’s. Mazda’s geheim staat op het punt om onthuld te worden. Het is nog gissen naar de exacte motoren en specificaties, maar de Tokyo Motor Show begint al over enkele weken. En uiteraard is Track&Race daar bij!
Op basis van de Mazda RX-Vision conceptauto hebben allerlei handige computertekenaars getracht om een schets te maken van de nieuwe RX-9. Om de naam RX te mogen dragen, moet de Mazda aan 1 eis voldoen. De rotatiemotor moet aanwezig zijn in het vooronder van de sportieve Mazda. In de stiekem gevonden patenten zien wij een dubbele wishbone ophanging en achterwielaandrijving terug.
De linkse bewegingen maken het bestaansrecht van benzineslurpende en co2 uitstotende auto’s steeds lastiger. Hoe meer Greta Thunberg-achtige types op de wereld komen, hoe minder leuk en opzwepende auto’s er op de markt gaan komen. Een elektrische Mazda RX-9 met een kleine rotatiemotor als range-extender zou logisch zijn. Mazda heeft daar al jarenlange ervaring mee, getuige de Japanse Mazda elektrische 2 EV met een 330cc grote rotatiemotor die als generator dient voor de elektromotor. Bij een constante toerental van 2000 tpm levert de rotatiemotor 26 pk, genoeg om energie op te wekken voor de elektromotor die op zijn beurt weer vermogen mag leveren aan de wielen.
Bij de Mazda RX-9 mogen wij echter wel wat meer spektakel verwachten. De geruchten die ook rond de RX-9 hangen, hebben een waas van 2 schijven van ieder 800 cc, wat een inhoud van 1600 cc zal betekenen. Patenten wijzen ook op het gebruik van turbogeweld. 400 pk dreunen diverse internetbronnen op.
Het is echter wachten op de Tokyo Motor Show eind oktober eer wij zekerheid hebben. Dan laat Mazda de nieuwe RX-9 zien aan de wereld als traktatie op Mazda’s 100ste verjaardag. Heel hard hopen op de nieuwe Sky-Activ R motor als kers op de taart. Eigenzinnig is Mazda altijd al geweest, de nieuwe RX-9 met turbogeladen rotatiemotor zou Mazda’s rebelse reputatie een positieve schop geven. Dat elektrische geneuzel mag Mazda overlaten voor de Mazda CX-30, die op dezelfde Tokyo Motor Show als EV met rotatiemotor als range extender tentoon wordt gesteld. Kom maar op met de 1.6 rotatiemotor met turbo! ?