Eind 2014 introduceert Toyota de waterstof aangedreven Mirai. In feite zeg ik de eerste zin foutief. Bij moderne waterstofauto’s, in dit geval ook wel Fuel Cells genoemd, moet je waterstof zien als energiedrager en niet als brandstof. Maar wat een gedrocht is de eerste generatie Mirai, het is dus waar dat de eerste pannenkoek altijd mislukt.
Over twee weken laat Toyota op de Tokyo Motor Show de tweede generatie Mirai zien aan het grote publiek. De eerste foto’s zijn veelbelovend. De woorden lelijk of afgrijselijk komen niet direct naar boven, in tegenstelling tot zijn voorganger.
Brandstoffen gemaakt van dinosaurussen zullen een keer opraken. Alternatieven voor de dinosappen zijn waterstofauto’s en elektrische auto’s. Het is echter bijna onmogelijk om op binnen enkele decennia 8 miljoen laadpalen te plaatsen in Nederland zonder energiecentrales te overbelasten. Diverse automerken en bedrijven zijn al bezig met nieuwe oplaadmethodes, zoals inductieasfalt en parkeerplaatsen die de auto’s draadloos kunnen opladen tijdens het rijden of parkeren. Scheelt weer gehannes met laadpalen en laadkabels.
Naast de Elektrische auto’s is er ook een tweede mogelijkheid. De Fuel Cells, oftewel waterstofauto’s. Grote denkfout van veel mensen is dat ze denken dat waterstofauto’s ook echt op waterstof rijden. Waterstof is geen brandstof, maar een energiedrager. Door een chemische reactie met zuurstof wordt de aanwezige waterstof in de brandstofcel (Fuel Cell!) omgezet in energie. Die energie gebruikt de elektromotor om de achterwielen aan te drijven. De waterstofauto zoals de Toyota Mirai is in feite een driftbare elektrische auto.
Met 3 tot 5 minuten tank je de Mirai vol, goed voor een actieradius van 500 kilometer. De nieuwe Mirai moet naar verluid 650 kilometer ver kunnen komen op een volle lading waterstof. Kijk, dat is nou vooruitgang! Het is wachten op de eerste plug-in Fuel Cell. Scheelt toch weer een beetje tanken. Aangezien er momenteel pas drie waterstoftankstations zijn in Nederland, heb je heel toepasselijk het kip en ei verhaal. Na een bezoekje aan een kiprestaurant in BelgiĆ« kan ik daar trouwens heel duidelijk over zijn. “The chicken came first. God would look silly sitting on an egg”
De Mirai is dus een belangrijke auto in de autogeschiedenis. Misschien was de eerste pannenkoek heel lelijk en minder smaakvol, maar zonder de eerste mislukte pannenkoek zal er geen betere pannenkoeken volgen.