Autistisch of niet, mensen stoppen graag andere personen en bepaalde voorwerpen in hokjes. Zo worden de frikandel en kroket in 1 hokje gestopt genaamd snack. Het zijn toch significant andere snacks. O shit. Daar ga ik zelf ook mee de fout in.
De hothatch is een uitvinding van Volkswagen. Toen Volkswagen in het jaar 1976 met snelle variant van de eerste generatie Golf de boel op stelten heeft gezet, rollen vanaf dat jaar kleine hete hothatches als warme broodjes over de toonbank. 110 pk in een hete Golf GTI is goed voor een topsnelheid van een indrukwekkende 182 kilometer per uur en een sprintje vanaf stilstand naar de 100 is in negen seconden gepiept. 44 jaar geleden mag je dat zonder schaamte vlot noemen. Een instap Porsche 911 uit die periode moet het doen met 165 paardenkrachten en sprint eveneens rond de 9 seconden naar de 100. Niet gek dat de zogeheten hothatches bij veel mensen in de smaak zijn gevallen.
In Tokio heeft Toyota op de Tokyo Auto Salon de superhete GR Yaris tentoon gesteld. Gazoo Racing heeft zich behoorlijk mogen uitsloven van Toyota en dit resulteert in een extreme Yaris. De GR Yaris wordt behoorlijk heet opgediend met 261 pk en 360 nm koppel. De nieuwe 1.6 grote driecilinder krijgt extra wasabi door de turbo geblazen waardoor een sprint vanaf stilstand naar 100 kilometer per uur in 5,5 seconden gepiept is. Om de GR Yaris in beweging te kunnen krijgen, moet ook je linkerbeen meewerken. Om de begrensde top van 230 km/h te bereiken, moet je linkervoet zesmaal de koppeling bedient hebben.
Om het turbogeweld van de drie cilinder veilig op de weg te kunnen krijgen, stuurt de Toyota het vermogen naar alle vier de wielen. Bij normaal rijden en normale rijmodus gaat 60 procent van het vermogen naar de 18 inch grote wielen aan de voorzijde en 40 procent van her vermogen mag zijn kunsten vertonen op de achterwielen. In de sportstand kan je 70% van het vermogen naar de achterwielen sturen. De Japanse bergwegen krijgen dus na een paar decennia weer leuk gezelschap van driftende jongeren. Wil je toch meer stabiliteit en minder verrassingen in het leven, laat dan het racen op straat achter je en ga het circuit op. De vierwielaandrijving genaamd GR-Four – een duidelijke knipoog naar het verleden – heeft ook een Track-modus waarbij de vermogensverdeling 50:50 is.
Dit laatste stukje heb ik bewaard voor de echte tech-nerds. Toyota monteert 356 millimeter grote remschijven aan de voorzijde en 297 mm aan de achterkant. Zelfs de remschijven achter zijn nog groter dan de pizza’s van Dr. Oetker. Net als zijn grote broer Mark X GRMN heeft de GR Yaris een carbonnen dak. Om van de GR Yaris een echte raceauto te maken, hebben ze de motor zo ver mogelijk naar achter geplaatst voor een optimale gewichtsverdeling, de accu heeft hierdoor zijn plek moeten afstaan onder de motorkap en is naar de bagageruimte verhuist. De GR Yaris creĆ«ert niet alleen zijn eigen league. Maar biedt ook hoop aan toekomstige sportieve modellen. Er wordt niet elke dag een nieuw motorblok ontwikkeld met 261 pk!