Lang zal hij leven, lang zal hij leven. Lang zal hij leven in de gloria. In de gloriiiaaaa in de gloriiiaaaaa. Hieperdepiep Hoera! Hieperdepiep hoera! Taart is niet nodig bij de net 100 jaar geworden Mazda.
In 1920 wordt Mazda in Hiroshima opgericht door Jujiro Matsuda. Mazda is niet als Mazda geboren, maar als Toyo Cork Kogyo. Lampen, machines, kurk en booruitrustingen rollen een eeuw geleden uit de fabriekspoorten. De naam Mazda wordt in 1931 geïntroduceerd en halverwege de jaren 30 breidt Mazda uit richting gemotoriseerde driewielers, auto’s en lichte bedrijfswagens. De eerste productieauto laat zich nog even wachten door intrede van de Tweede Wereldoorlog.
Mazda komt wonderbaarlijk gezien ongeschonden uit de bombardementen die een einde aan de oorlog maken. Het merk herpakt zich snel en in de jaren 50 produceert Mazda vrachtwagens. De eerste personenauto volgt in 1960. De R-360 Coupe heeft een 356 cc grote, of eigenlijk kleine, motorblok. Goed voor 16 pk en een topsnelheid van 90 km/h.
Een jaar later tekent Mazda een zeer belangrijk overeenkomst met het Duitse NSU. Mazda krijgt hiermee het recht om de wankelmotor, ook wel bekend als rotatiemotor, te gebruiken en door te ontwikkelen. Dit resulteert in 1967 in de Mazda Cosmo 110S. Nog geen 1000 cc is de tweeschijfs wankelmotor groot, desondanks behaalt de Cosmo 110S een score van meer dan 100 pk per liter zonder turbo. Erg indrukwekkend! Ferrari produceert pas in de slotfase van de jaren 90 auto’s die meer dan 100 pk per liter hebben.
Eigenzinnigheid is Mazda niet vreemd. Sterker nog. Anno 2020 heeft Mazda juist eigenzinnigheid nodig om te overleven. Zonder de Sky-Activ technieken zal Mazda een dertien in een dozijn merk zijn. En toch is Mazda nooit echt vies geweest van turbo’s. Getuige de Mazda RX7 FD3S, Mazda 323 Turbo 4×4, Mazda 3 MPS, Mazda 6 MPS en zelfs huidige modellen hebben op sommigen markten een turbo.
Laten wij proosten op het prachtige merk Mazda. Op naar de volgende 100 jaar met de komende twee decennia nog voldoende benzineauto’s en de terugkeer van de wankelmotor. Hartelijk gefeliciteerd Mazda! Ga je de wereld nu eindelijk trakteren op de nieuwe Mazda RX9?