Eetstokjes, rijst, sojasaus, wasabi en vis zijn onmisbare items in een succesvol sushirestaurant. De Honda Civic FK8 Type-R heeft de auto equivalenten van een goedlopend sushirestaurant in huis. Een handgeschakelde zesbak, K20C1 motor met 320 pk, uitstekende stoelen, een onderstel om u tegen te zeggen en dito prestaties op het circuit. Het mist alleen Fugu.
Fugu kennen wij in Nederland als kogelvis. Mits verkeerd bereid door de sushichef, is het voor de eter dodelijk. Het is een specialistisch gerecht bereid door een echte Takumi die twee á drie jaar gestudeerd heeft om de juiste Fugu certificatie en vergunning te krijgen. Een sushitent met Fugu geeft het restaurant een bepaalde dynamiek en vijzelt de reputatie van het restaurant ook omhoog.
Honda heeft dat in 2007 uitstekend begrepen. Mugen wordt dan opgetrommeld om de standaard Civic FD2 Type-R te voorzien van grotere Mugen remmen, Mugen ram-air inlaat, Mugen kuipstoelen, Mugen spruitstuk, Mugen velgen, nog een heel waslijst aan Mugen onderdelen en aanpassingen. De Mugen RR is op een zomerse dag in 2007 binnen 10 minuten uitverkocht. 300 gelukkige eigenaren hebben zeer snel gereageerd en veel yens achtergelaten bij de Honda dealer.
De Mugen RR geldt na 13 jaar nog steeds als de meest hardcore en gewilde Civic Type-R in de 23-jarige geschiedenis van de Civic Type-R. De briljante Civic FK2 en FK8 Type-R zijn weliswaar snellere auto’s, maar missen 2000 toeren per minuut aan beleving. Honda denkt dit goed te kunnen maken met de nieuwe Honda Civic FK8 Limited Edition. De infotainment en airco worden in de Hondafabriek achtergelaten om zo 47 kilo’s te kunnen besparen. Om op zo’n manier een hardcore versie te creëeren… Dat is hetzelfde als een Fugu vis perfect te bereiden en te verpesten met mayonaise en ketchup. Wie gaat er nou kiezen voor de Type-R Limited Edition. Misschien de weirdo’s die Fugu met mayonaise en ketchup eten. Honda enthousiastelingen verlangen een nieuwe FK8 Mugen RR met performance onderdelen van Mugen en meer vermogen. Niet zo’n kaalgeplukte Limited Edition zonder airco. Kansloos dus.
Om maar te zwijgen over de softere Civic Type-R Sport Line. Een lagere spoiler, kleinere velgen en een zwart interieur moeten de Type-R toegankelijker maken. Alsof de MacDonalds in samenwerking met een sushirestaurant met de McFugu gaat komen.