Suzuki kennen wij allemaal als een bescheiden Japanse merk die gespecialiseerd is in het bouwen van motoren, kleine stadauto’s en kleine terreinwaardige terreinwagens.
Uit het niets introduceert Suzuki in 2009 de Kizashi. Een 465 centimeter grote sedan die qua formaat vergelijkbaar is met de Audi A4 en BMW 3-serie. Qua motorisering moeten ze bij Suzuki de grootste lol hebben gehad. Geen minuscule 1.4 motor zoals in de Audi A4 of 3 cilinder in de BMW 3-serie, maar een volwassen 2.4 grote viercilinder in het vooronder. Keuze qua motor biedt Suzuki niet. Je kan alleen kiezen tussen de 2.4 motor met handbak en voorwielaandrijving, of kiezen voor de 2.4 motor met automaat en vierwielaandrijving. Daar zijn, pardon waren, de prijzen ook naar. Op zijn hoogtepunt mocht je meer dan €40.000 bij de Suzuki dealer achterlaten voor de Kizashi. In zijn laatste jaar dat hij op de markt was, zagen ze bij Suzuki Nederland in dat de Kizashi zich door zijn prijs gigantisch uit de markt heeft geprijsd. De prijslijst werd daarop aangepast en de nieuwe kopers konden maat liefst zevenduizend euro op zak houden.
De Kizashi is helaas niet meer onder ons. Het is alsof een goede poffertjeskraam uit Veghel een periode pannenkoeken aanbood, en op de te kleine poffertjesbordjes opdiende. Het blijft lekker, alleen een beetje behelpen met poedersuiker strooien en probeer maar eens niet te vlekken. Gelukkig is de Ignis terug, de specialiteit van Suzuki de poffertjesbakker!