Meestal bedenken, ontwerpen, ontwikkelen, testen, produceren en verkopen autofabrikanten om er geld mee te verdienen. En soms gooien autofabrikanten vele miljoenen euro’s weg. In dit geval is de geldwegsmijter het Japanse Subaru.
In 1992 lanceert Subaru hun nieuwe Halo-auto. Het moet aan de wereld tonen waar Subaru in staat is. Vierwielaandrijving, een 3,3 liter grote boxermotor met 6 cilinders en een apart design getekend door de potloden van Giugiaro van ItalDesign. Vooral de raampartijen en enorme raamspoilers vallen hierbij op.
235 pk is in 1992 geen getal om je voor te schamen. Een Ferrari 348 uit die periode beschikt over 300 pk en de Porsche 911 uit de 964 serie moet het in 1992 doen met 250 pk. Echter, de conculega’s uit Japan leveren sportauto’s met op papier 280 pk. Denk aan de Honda NSX, Nissan Skyline R32 GTR, Nissan 300ZX, Mitsubishi 3000GT en Toyota Supra. Zelfs de in 1992 geïntroduceerde Mitsubishi Lancer EVO krijgt vanaf het begin meer vermogen dan de Subaru SVX. Later in 1992 doet Subaru aan kannibalisme met de Subaru Impreza WRX.
Zijn Japanse conculega’s beschikken net als de Subaru SVX over de nieuwste noviteiten. Zijn bijzondere techniek wordt niet vertaald naar bijzondere prestaties. De standaard 4 traps automaat laat veel paardenkrachten verdampen en de prestaties op de weg zijn niet noemenswaardig. Een Halo-auto die nergens echt in uitblinkt, dat klinkt als Gordon Ramsey die een goed stuk Wagyū laat aanbranden in een goedkope Blokker pan met boter gemaakt van een koe uit Oostenrijk en verwerkt in een tosti. De basis is goed en het is goed bedoelt, alleen de uitwerking is minder.
Met het uiterlijk van de Concept uit 1989 en een krachtigere boxermotor gekoppeld aan een handgeschakelde vijf en zesbak, was het wellicht heel anders gelopen met de Subaru SVX. Tja…. Dat is allemaal achteraf gepraat en wat als.