De Corona en Budweiserflessen kunnen geopend worden. De vele smeekbedes zijn gehoord door Mazda. Eindelijk gooit Mazda de welbekende 2 en een halve liter turboblok in de Mazda 3. Wacht, niet te snel juichen en open de flessen wat rustiger, of zet hem even terug in de koelkast.
In het verleden heeft Mazda al wat snelle 3’s geleverd met turbomotoren. Denk aan de twee generaties Mazda 3 MPS uit 2006 en 2009. Deze twee generaties Mazda 3 MPS’en zijn goed voor 260 pk die je met 3 pedalen en een versnellingspook mag bespelen. De 260 pk’s uit de 2.3 liter grote viercilinder drijven de voorwielen aan. Om het even in perspectief te zetten. De concurrentie en zogenaamde benchmarkt uit Europa leveren op dat moment 225 (Renault Megane RS) en 200 (Volkswagen Golf 5 GTI) pk.
Met de feiten uit 2006 in gedachten, zijn de verwachtingen in 2020 hooggespannen. Niet lang geleden laat Mazda hun creatie zijn waarmee klanten kunnen deelnemen aan TCR races. Zonder dat Mazda de specificaties bekend maakt, weten wij dat de Mazda 3 TCR maximaal een 2 liter motorblok mag hebben met maximaal 350 pk en 420 nm koppel. Voor minder moet je niet mee willen doen aangezien de concurrentie genaamd Honda, Hyundai, Lynk&Co, Cupra, Volkswagen, Alfa Romeo, Audi en Peugeot dat vermogen wel leveren aan de TCR raceauto’s.
350 pk gaat echter niet gehaald worden. Domper nummer 1 is het vermogen van 230 pk. Weliswaar gaan de 230 pk’s via alle vier de wielen naar de weg, maar wel altijd met bemoeienis van een automaat. De automaat van de Mazda 3 is prima voor comfortabel rijden, maar voor de sportieve rijder is een handbak wel een vereiste. Vooral bij hothatches. Alhoewel je de Mazda 3 Turbo niet perse een hothatch mag noemen. De wasabi is niet scherp genoeg!
Domper nummer 2 is zijn beschikbaarheid. De Mazda 3 Turbo komt namelijk niet naar Europa. Ik heb het toch gezegd, laat je fles Corona maar in de koelkast staan. Er valt helemaal niks te vieren voor ons.