Zeg je Lantis Type R, dan zullen veel hersenen in de archieven van Honda graven. Graven, heel diep graven. Leen desnoods een graafmachinevan goudzoekers uit Mali. Hoe diep je ook graaft. De Lantis Type R zal je niet bij Honda aantreffen, maar bij de Japanse conculega Mazda.
Scroll je een kleine stukje naar beneden, dan zal je ongetwijfeld iets mompelen in de trant van ‘Oja!’. Buiten Japan kennen wij de Lantis als 323F. Ook in Nederland kunnen wij de vierdeurs coupe 323F tussen 1994 en 1998 terugvinden bij de plaatselijke Mazda dealer. Zelfs als pretauto met een 2 liter grote V6. 147 pk levert de compacte V6 in de Europese 323F. Het mag dan ook geen verrassing zijn als de Japanners een hetere versie kennen.
De Lantis Type R krijgt in handen van Japanse bestuurders 170 pk uit dezelfde 2.0 V6 motor. LSD (Limited-Slip Differential) moet het extra vermogen beter onder bedwang houden. Want rijden, daar gaat het om bij de Lantis Type R. De Mazda Lantis wordt in de jaren 90 ook ingezet in de JTCC en maakt ook zijn opwachting in verschillende edities van Gran Turismo.
Het is ondanks het racen enorm jammer dat de Mazda Lantis Type R relatief onbekend is gebleven. Zelfs op het internet zijn de foto’s vrij schaars. Dan maar foto’s plukken van Mazdafitment.com en van Jeff Chua. De optionele Ford Escort Cosworth-achtige spoiler staat de Lantis beestachtig goed. Mocht je een Mazda Lantis Type R deze kant op willen halen. Kijk dan vooral naar exemplaren waarbij de eerste eigenaar opties van Mazdaspeed of de Touring kit heeft ingevinkt. Het zijn zaken die de Lantis Type R helemaal afmaken.
Op Tradecarview staan slechts twee exemplaren te koop. Met prijzen tussen de €1656 en €11.511 zonder dat ze ook maar een centimeter richting Nederland vervoerd zijn. En zonder de must-have Mazdaspeed spoiler…. Dat gaat een helse zoektocht worden ?