2020 is niet bepaald een feestjaar. Verjaardagen worden ingetogen of helemaal niet gevierd. In het Duitse Schiltach vieren ze zeker geen feestje ondanks het feit dat BBS 50 jaar is geworden. Het bedrijf staat net als in 2007 en 2011 op het punt om failliet verklaard te worden.
Heinrich Baumgartner en Klaus Brand richten het pittoreske Schiltach het merk BBS Kraftfahrzeugtechnik AG op. Baumgartner Brand Schiltach richt zich vanaf de vroege jaren 70 op de ontwikkelingen van racevelgen. Al snel heeft BBS een eigen herkenbare stijl.
BBS is door de jaren heen erg belangrijk geweest voor de racerij. In het verleden hebben Formule 1 en WTCC auto’s volgas gereden op de velgen van BBS. Net als de gaafste auto’s voor op de openbare weg. Bekende voorbeelden zijn auto’s als de BMW E30 M3 en diverse Porsches en Ferrari’s. De karakteristieke Y-spaken staan die auto’s fantastisch, geheel in de stijl van de jaren 80 en vroege jaren 90.
Helaas schrijven de boekhouders van BBS al jaren met rode pennen. De schulden stapelen zich al jaren op. Al twee keer eerder is BBS gered van de ondergang. Maar ook in Belgische en Zuid-Koreaanse handen is het bedrijf BBS niet meer levensvatbaar. De ultieme BBS-rijders van weleer, rijden anno 2020 liever op te grote Bentley, Porsche of Ferrari velgen onder hun Volkswagen.
Waar veel VAG-rijders dus overstappen op OEM velgen van luxe autofabrikanten, kan BBS het niet teren op de racerij en Japanse liefde voor BBS velgen. De engineers van Lexus, Mazda, Mitsubishi en Subaru monteren met liefde BBS velgen onder bijzondere (uitzwaai) modellen. Als zelfs de super hightech Lexus LFA op BBS’en rolt, wie zijn wij dan om aan BBS te twijfelen. Helaas praat je over honderden auto’s en niet over vele duizenden auto’s.
Het leven is kei en keihard. Het is eten of gegeten worden. De tuningscene is flink verpest. Goedkope imitatievelgen maken hun opwachting onder veel auto’s. BBS mag dus ook JR en Drag Wheels bedanken voor zijn ondergang. Bye Bye BBS ?