Mitsubishi laat al vanaf 1982 veel Spaans-talige mensen lachen. Niet vanwege een grap als “Komt de 0 de 8 tegen op straat. Zegt de 0 tegen de 8. Je riem zit te strak.”. Maar vanwege de komst van een terreinwagen genaamd Pajero.
Pak een Spaans woordenboek erbij en je zal begrijpen waarom ze lachen om de naam Mitsubishi Rukker. De Mitsubishi Pajero is echter een uiterst serieuze en capabele auto. Om dat te bewijzen, doet Mitsubishi vanaf 1983 mee met de Dakar-rally. En niet zonder succes. Van 1985 tot 2007 pakt Mitsubishi maar liefst 12 keer de eindzege met de Pajero. Tussen 2001 en 2007 wint Mitsubishi zeven keer op rij. Zeven keer! Over overheersen gesproken.
Als Mitsubishi de T2 klasse in de Dakar wilt betreden, dan moet de betreffende Pajero ook voor de consument te koop zijn. Dit homologatie-model heeft 2500 mensen blij gemaakt. Geheel volgens Japanse herenakkoord levert de 3.5 liter atmosferische V6 6G74 met Mivec netjes 280 pk. In de praktijk zal dit net als de Toyota Supra en Nissan Skyline GTR ‘s toch wel meer zijn dan opgegeven. Boefjes.
De Mitsubishi Pajero Evolution, of Evo voor de mensen die het graag kort houden, is er alleen als driedeurs met korte wielbasis. De brede uitgeklopte zijschermen, de niet te missen spoiler, extra spiegel linksvoor en spatlappen geven de Pajero een stoere look. Hij ziet er niet alleen stoer uit. Zijn standaard vierwielaandrijving is met behulp van Torsen-diffs voor en achter ook prima te gebruiken als driftauto. Naast domineren op zandvlaktes en zandduinen wilt de Pajero Evo ook graag de bochten verslinden met zijn dubbele wishbones voor en multilink ophanging achter.
De Mitsubishi Pajero heeft in 38 jaar tijd een enorme reputatie opgebouwd. Mitsubishi vernoemd de fabriek waar de Pajero het levenslicht ziet zelfs naar de Pajero. Helaas gaat het slecht met het merk Mitsubishi. Pajero Manufacturing Co., ltd gaat per september 2021 definitief de deuren sluiten. De fabriek heeft ruim 3,2 miljoen Pajero’s geproduceerd, waaronder dus 2500 exemplaren van de Pajero Evolution.
Met de aankomende sluiting van de Pajero fabriek, moeten wij ook afscheid nemen van de Pajero. Zulke robuuste auto’s zal er in de toekomst nooit meer gebouwd worden. Gelukkig hebben de Japanners in de jaren 90 veel vreemde en lekkere creaties gebouwd. Dank u wel Mitsubishi!