De Corolla familie heeft sinds 1966 al vele honderden miljoenen mensen blij gemaakt. Waaronder ruim 40 miljoen mensen die met trots mogen zeggen dat ze de eerste eigenaar zijn van de Toyota Corolla. Zolang er olie of iets wat op olie lijkt in de betrouwbare motorblokken rondgeslingerd wordt, zal de Toyota Corolla je bestuurder altijd, overal en elke dag droog en veilig van A naar B brengen.
Van de twaalf generaties Corolla’s zijn er veel generaties totaal vergeten. Hoe vaak denk jij nog aan de zevende generatie Corolla met de codenaam AE101? Waarschijnlijk behoorlijk jij samen met 101% van de Nederlandse bevolking tot de mensen die niet dagelijks aan de Toyota Corolla Levin/Sprinter Trueno AE101 denkt. De GT Apex en GT-Z van de AE101 generatie zijn echter wel ondergewaarde modellen in de tuningwereld. Hoe je de Levin en Trueno uit elkaar kan halen? De Levin heeft een grille tussen de koplampen en de Trueno heeft een langere motorkap om het gat op te vangen.
Wij praten over 1992 als Toyota de Corolla AE92 vervangt voor de AE101. De funmodellen van de Levin en Trueno komen terug. Net als de befaamde 4A-GE met 160 pk uit een atmosferische 1.6 4 cilinder. Dat is 100 pk per liter! Dat lukte Ferrari pas twee jaar later met de Ferrari 355. En toch is de Levin/Trueno GT Apex niet het topmodel van de AE101-generatie.
Net als bij de AE92 keert ook de 4A-GZE terug in de Levin/Trueno GT-Z. De 1.6 motor krijgt assistentie van een supercharger waarmee het vermogen uitkomt op 170 pk. Het is nog steeds het jaar 1992. De concurrent heet op dat moment bijvoorbeeld een Honda Integra DA6 met B16A motorblok en 160 pk.
Helaas heeft de AE101 Levin en Trueno niet echt een grote fanschare. Foto’s zijn zeer schaars, net als bij de AE92 is het een ware zoektocht om bruikbare foto’s te vinden. Ook zijn opvolger AE111 kent niet bijster veel fans. Gelukkig voor Toyota is hun verre nazaat GT86 wel een succesverhaal. Zou het er toch mee te maken hebben dat de GT86 en eveneens legendarische AE86 achterwielaangedreven zijn?