Terwijl in Nederland pakjesavond nog gevierd moet worden, kunnen al wat gelukkige Japanners in Japan op 1 december van 2008 hun Nissan Fairlady Z Z34 uitpakken. Kennelijk word je geduld van afgezaagde gedichten voorlezen, want in Europa worden de eerste Nissan 370Z’s in april van 2009 geleverd aan de eerste Europese klanten.
Nu de R in de maand is, tellen veel vrouwen al af naar de kerst. Wij van Track&Race tellen af naar woensdag 16 september. Nissan laat dan de nieuwe Nissan Fairlady Z35 zien, oftewel de spiksplinternieuwe Nissan 400Z. Ergens in de loop dan 2021 zal de 400Z de wegen fraaier maken met fraai V6 geluid uit een 3 liter turbomotor. Tot die tijd mogen, of eigenlijk moeten, wij de bijna 12-jarige 370Z koesteren met zijn atmosferische 3,7 V6.
Auto’s als de Nissan 370Z worden er niet meer gemaakt. Handbak, atmosferische motor en achterwielaandrijving. Nou vooruit, de Toyota Mark X GRMN heeft dezelfde perfecte ingrediënten, maar dat is ook echt een unicorn en alleen in Japan verkrijgbaar in beperkte oplage. Met meer dan 90.000 verkochte 370Z’s in 12 jaar tijd is de 370Z geen sprinter maar een echte marathonloopster. Alhoewel de Fairlady Z met respectievelijk 328 en 343 pk ook wel van een sprintje houdt.
De Nissan 370Z betekent ook het einde van een mooi tijdperk. Vergelijk de atmosferische benzinemotor met dinosauriërs met veel eetlust. Hoe gaaf of machtig de T-Rex ook mag zijn, anno 2020 kan je beter geen dinosaurus meer zijn maar een orka. Slim, sterk en klaar om de wereld te veroveren. Net als hopelijk de Nissan 400Z.