Op het internet zijn de eerste reacties op de tweede generatie Subaru BRZ niet altijd even positief. Met name zijn voorkant en achterlichten krijgen veel afkeurende reacties. Teveel Mazda RX8 en Honda MSX NC1-achtig. De prachtige eerste generatie BRZ ziet er stukken agressiever en mooier uit. Maar over smaak valt uiteraard niet te twisten.
Het is heel makkelijk om negatief te zijn. Maar hoe simpel kan het zijn om positief te blijven. Voor echte automobilisten die van autorijden houden – van echt autorijden houden – biedt Subaru de mogelijkheid om beide voeten en handen te gebruiken. Drie pedalen moeten bediend worden om de achterwielen te kunnen laten bewegen. Dat is wat wij willen!
Wat wij ook graag willen is een motor die direct reageert op de bewegingen van de rechtervoet. Geen vertraging, geen kunstmatige toevoegingen en geen onverwachte dingen. Gewoon puur. Dat kan eigenlijk alleen met atmosferische benzinemotoren. Subaru lepelt een 2,4 liter grote boxermotor in het vooronder. Deze ligt laag gepositioneerd voor het perfecte zwaartepunt en wegligging. Een turbo op de 2.4 boxer monteren is hierdoor niet mogelijk. Door de montage van een turbo zou de motor hoger gemonteerd moeten worden en zal de BRZ volledig uit balans raken.
In tegenstelling tot veel Duitse fabrikanten, lepelt Subaru er niet zomaar een potente motor in een auto. Subaru ontwikkelt de BRZ met maar 1 ding in gedachten. Het moet lekker en speels rijden! Snelheid in de rechte lijn is niet van belang bij de BRZ. Met 231 pk en 250 nm is hij wel significant sterker dan zijn voorganger. Maar menig Hothatches zullen bij de stoplichten wegspurten van de BRZ, tot de tweede bocht in zicht komt. Dan kan de Subaru BRZ-bestuurder volgas, al dan niet dwars, de Hothatch inhalen. Wie heeft dan een grotere grijns op zijn gezicht? De BRZ natuurlijk 😎