In Japan is de allerlaatste dag van 2020 van start gegaan. Een mooie gelegenheid om op de valreep toch nog iets te vieren. Celica blaast 50 kaarsjes uit en Abraham mag plaatsnemen achter het stuur van de Japanse ‘ponycar’.
In oktober 1970 laat Toyota de Celica zien op de Tokyo Motor show. Een luttele twee maanden verder ontvangen de eerste gelukkigen de sleutels van de eerste generatie Celica, uiteraard compleet met een auto met vier wielen en een dak. Dus niet alleen de sleutels.
Dat Toyota veel heeft afgekeken bij de Amerikaanse automerken, valt niet te ontkennen. Zonder de Toyota logo’s en met een beetje sake achter de kiezen, kan je de Celica in driedeurs liftback jasje zomaar eens een Ford Mustang noemen. Dodge Challenger schiet gelijk door je hoofd als je de tweedeurs coupe Celica ziet. Je leest het goed. Toyota levert de eerste generatie Celica inderdaad in twee verschillende carrosserieën.
Met de Celica heeft Toyota een goudmijn in handen. In iets meer dan 6 en een half jaar verkoopt Toyota meer dan 1 miljoen exemplaren van de Celica. Meer dan 1 miljoen! Het blijft echter niet bij die ene miljoen. Verdeeld over 35 jaar en 7 generaties rollen er 4.129.626 Celica’s van de band. Inmiddels is de Toyota Celica al 15 jaar niet meer te vinden bij de Japanse dealers. Dood en doodzonde, want wij houden toch allemaal van mooie coupes!