Voordat Subaru en Mitsubishi halverwege de jaren 90 de rally-ring met succes betraden, was er een ander Japans merk dat de rally-wereld domineerde. Verspreid over 3 generaties rijgen de Celica GT-Fours maar liefst 30 overwinningen aaneen. De Celica’s worden maar liefst viermaal wereldkampioen tussen 1990 en 1994. Alleen in 1991 mag de Toyota Celica zich geen wereldkampioen noemen.
Uiteraard krijgen de succesvolle Celica’s ook snelle straatvarianten. De ST165 GT-Four, ST185 GT-Four en de ST205 GT-Four krijgen allemaal een 3S-GTE turbomotor in het vooronder. De laatste generatie Celica ST205 GT-Four krijgt maar liefst 242 pk om op alle vier de wielen te verwerken. Genoeg om rond de 6 seconden naar de 100 te sprinten. Bij 245 km/h stopt de Celica met versnellen.
Een sportieve Japanse coupe zonder spoiler is hetzelfde als een patatje zonder mayonaise. Er is een lage spoiler verkrijgbaar, maar het meerendeel heeft voor de hoge spoiler gekozen. In de tussentijd zullen de meeste originele velgen elders in de wereld bivakkeren. Maar hoe gaaf zijn die optionele 3 spaaks velgen!
Slechts 2500 exemplaren hebben de fabriekspoorten van Toyota verlaten. Hiervan zijn er 300 naar Europa verscheept. De Toyota Celica ST205 GT-Four is dus veel exclusiever dan bijvoorbeeld een Ferrari F355. Wie deze week nog veilig door de sneeuw wilt ploeteren in de Celica GT-Four, van de ST205 staan er op het moment van schrijven 2 exemplaren te koop in Nederland. Wie €40.000 over heeft, kan zelfs een ST185 halen.