Geen hond op aarde die dit heeft verwacht. De kans is groter dat er een volwassen D-segmenter van pak hem beet 470 centimeter lang komt met een 1.0 kleine drie cilinder met 2 turbo’s. Of dat er een UFO land in Lutjebroek met 5 Tyrannosaurus Rex-en aan boord. Lexus heeft ons allemaal verrast. En hoe!
We praten over 2021. Elektrificatie begint wereldwijd een rol te spelen. De stekker-auto’s beginnen langzaam maar zeker de wegen te vervuilen. Zware, lompe en lelijke gedrochten nemen kostbare ruimtes in. Alsof je al rijdend naar werk of huis een nachtmerrie hebt. Weer een walgelijke Jaguar i-Pace of een Elon Musk-mobiel die je uitzicht verpesten.
Lexus heeft op elk model wel een hybride uitvoering. Alhoewel de hybride stilletjes afscheid heeft genomen in Nederland. Uitgezonderd de fantastische Lexus LC 500H. En opeens komt Lexus met een nieuwtje. Er komt in de volgende generatie IS geen downsize motortje, maar de 5.0 grote V8 mag de achterwielen voorzien van 477 paardenkrachten!
Een 5.0 V8 in een middenklasse auto! Dus dik 2 liters en 2 cilinders meer dan in bijvoorbeeld de BMW M3. En toch mag je de nieuwe Lexus IS met 5.0 V8 geen IS-F noemen zoals de voorganger van zijn voorganger. Van Lexus moet je de nieuwe krachtpatser met inmiddels bejaard 5.0 V8 hart gewoon Lexus IS500 F Sport Performance noemen en geen IS-F.
De komst van de IS500 hebben wij nooit durven te dromen. Laat Lexus stiekem een gaatje over voor een nog gavere IS-F? Want de IS500 F Sport Performance ziet er nog relatief braafjes uit. Hoe dan ook. Dit is zeker weten wel de allerlaatste middenklasse sedan met een dikke vette V8. Want de volgende generatie Mercedes C-klasse gaat alleen maar 4 cilinders krijgen. Best lachwekkend eigenlijk.