Alles in het leven wordt alsmaar duurder en duurder. Zo kan je met omgerekend een knaak geen kroket meer halen bij de Febo. Een nette Nissan Skyline R34 GTR koop je anno 2021 niet meer onder de €100.000. De Honda NSX-R gaan niet onder de €250.000 van eigenaar. Om maar te zwijgen over de Lexus LFA die sowieso niet onder de half miljoen euro andere voeten gaat voelen op zijn V10 bediener.
Een auto kan prima dienen als investering. Al is dat dood en doodzonde. Je weigert je vriendin toch ook niet in bed om haar strak te houden voor haar eventuele volgende vriend? Gewoon mee rijden en genieten.
Ook al ben je een Toyota 2000GT waar maar 351 exemplaren van zijn geproduceerd. Een legende moet gewoon de wegen gewoon onveilig maken. Iedereen zal zijn of haar nek breken. Zelden zie je een auto met een motorkap langer dan je bed. Zelden zie je een auto zo elegant als de Toyota 2000GT.
Wie in 1968 $6800 dollar in zijn portemonnee heeft zitten, kan dat spenderen aan de Toyota 2000GT. Destijds een hoop geld. Maar dat is €1.000.000 in 2021 ook. En dan moet je maar hopen dat je genoeg heb geboden.
Toyota heeft al langer dan een halve eeuw een goede band met Yamaha. Meer recentelijk heeft Yamaha zich bemoeit met het akoestiek van de Lexus LFA. Yamaha mag van Toyota ook de 2 liter 6 in lijn van de 2000GT finetunen met dubbele bovenliggende nokkenassen en 3 carburateurs. 150 pk is genoeg om de 2000GT een legendarische status te geven. Tevens ook de eerste Japanse auto die voor meer dan 1 miljoen euro van eigenaar wisselt.