Steeds vaker en vaker kiezen mensen voor een auto die steeds verder weg staat van het autorijden. Hulpmiddelen als cruise control, rijbaanassistentie, automatisch remmen, autonoom rijden level 3 of whatever maken de bestuurder steeds luier en luier. Berichten van Tesla rijders die op de passagiersstoel een krant lezen en daardoor hun eigen overlijdensbericht van de volgende dag niet meer kunnen lezen omdat ze crashen en komen te overlijden. Alsof een hert op de safari geblinddoekt gaat wandelen door de familie van Simba de leeuw. Dat is gewoon oerdom.
Voor een portie lekker autorijden heb je allereerst vier wielen met fatsoenlijke banden nodig, zoals de Yokohama semi-slicks die standaard onder de Honda S660 wordt geleverd. Een rond stuurtje zonder al te veel poespas moet de snelle bewegingen van links naar rechts en vice versa is een must, dus niet 27 knoppen op het stuur en bij elke krappe bocht van radiozender wisselen of doof worden omdat de volumeknop aangetikt wordt.
Puur autorijden gebeurd bij voorkeur ook met 3 pedalen. De linkervoet laten rusten doe je wel als je slaapt. Net als je rechterhand, of linkerhand als je in Japan of Engeland woont. Zes versnellingen is anno 2021 wel gewenst, want met benzineprijzen van tegen de €2,00 aan wil je op de snelweg toch wel redelijk zuinig rijden. Des te meer brandstof je kan verbruiken op binnen of bergwegen. De lekkere handgeschakelde zesbak van de S660 voelt aan alsof het rechtstreeks uit de Honda Civic FK8 Type-R of S2000 is getrokken, zo direct en met een heerlijke korte slag. Bam! Volgende versnelling!
Met de zomerse temperaturen wil ook een beetje rijwind en genieten van de zon. Het dakje leg je in het vooronder, waar niet de motor rust maar een piepklein bakje waar je het opgevouwen dakje kwijt kan. Overigens past een rugzak er niet in. Ervaren is naast zien, proeven, voelen en ruiken ook horen. Zet het raampje 8 centimeter achter je oren open en het geblaas van de turbo komt met een grijns je oren in. Gas los bij bijvoorbeeld 3000 toeren per minuut resulteert in afblaasgeluid van de blowoff valve. In de praktijk rijd je in de derde versnelling dan 50 km/h. Wat resulteert in een spastisch rechtervoetje om telkens het geluid van dr blowoff valve te kunnen horen. De mede-weggebruikers en voetgangers langs de weg zullen vast denken dat jij krankzinnig bent. Met je grijns van hier tot Tokio is dat ook niet zo gek dat men dat denkt.
De Honda S660 is gewoon de allerleukste auto die momenteel (nog) te koop is bij de dealer. Daar heb je echt geen 300, 600 of 1000 pk voor te hebben. En mensen die over de 64 pk’s gaan zeuren? Ga het maar eerst ervaren voordat je een mening gaat vormen. Dan weet je wat grijnzen is.