Het is geen kei-car, heeft slechts 86 pk en komt niet uit Japan. En toch krijgt deze auto een plekje op de website van Track&Race. Met een topsnelheid van 154 km/h is het ook geen snelheidsduivel of überhaupt een auto waarin je voor je plezier rond gaat rijden. En toch is de Proton Arena een hele coole auto.
Of pick-up als je Pietje precies bent. Maar in Maleisië kennen ze geen mensen die Piet heten, maar ze kennen wel mensen die handig zijn met hun handen. Het Maleisische Proton werkt in de jaren 90 en begin 00 samen met Mitsubishi. Mitsubishi kennen wij natuurlijk van de Eclipse, 3000GT, FTO en uiteraard tien generaties van de Lancer Evolution.
De derde generatie Lancer Evolution moet vaak zijn voorkant afstaan aan de Proton Arena. Plug & Play met een ander merk is wel zo fijn. Ook wordt vaak de 4G63 motor uit de Evo gejat om de Proton Arena sneller te maken. Moet je eens voorstellen. Van 86 pk naar 280 ongetunede pk’s in een fragiele pick-uppie. Neem de remmen van de Evo ook mee en verstevig het chassis van de Proton Arena en je hebt een beest van een auto.
Wil je de show stelen op meetings en evenementen. Koop dan voor weinig een Proton Arena en voor iets meer centjes een Evo 3. Maar dan heb je wel Nederlands coolste ‘Evo’.