Met de feestdagen in het vooruitzicht denken veel mensen nog niet aan afvallen. Normaliter gebeurt dit pas op 2 januari. Mazda is alvast begonnen met afvallen. 15 kilogram geeft de weegschaal aan als Mazda de MX-5 erop gaat staan.
Wat heeft de MX-5 moeten doen om de 15 kilo’s kwijt te raken? Met behulp van Rays worden de eerste 3,2 kilogrammen van het totale gewicht afgeschaafd. Voor een nog lager onafgeveerde gewicht wordt er bij Brembo aangeklopt. De Brembo remmen zijn maar liefst 700 gram lichter dan de originele remmen.
Dat is dus al 3,9 kg van de 15 kilo minder. Hoe Mazda de overige 11,1 kilogram heeft verwijderd, blijft Hiroshima’s grootste geheim. De afgevallen MX-5 krijgt voor de gelegenheid ook een andere naam. Mazda MX-5 990S heet deze afgevallen MX-5.
Op zijn on-Japans verwijst het cijfer 990 niet naar de aanwezige cc’s in de motor, maar naar het gewicht. 990 kilo is anno 2021 best wel licht voor een auto met airco, airbags, navigatiesysteem en meer nodige en onnodige luxe. Om de 990 kilo’s vooruit te trekken, heeft Mazda de 130 pk sterke atmosferische 1.5 van de SkyActiv lijn gepakt. 180 pk van de meer hoogtoerige 2.0 is leuker, maar daarmee bereik je geen 990 kg zonder over te moeten stappen op carbon en titanium.
Japanners die de MX-5 990S kopen, kunnen dus op de markt voor 15 kilo aan vis kopen zonder er langer over te doen om thuis te komen. Dit zouden de Japanse mannen dus prima kunnen gebruiken als smoes om de nieuwe MX-5 990S te kopen.