De jaren 90 is voor veel mensen een gouden tijdperk. Waarin alles kan en mag. Het enige wat niet mag is meer dan 280 pk hebben en niet harder dan 180 kilometer per uur kunnen. Nissan levert in de jaren 90 veel leuke auto’s zoals de Skyline GTR’s, de S-chassis familie, de befaamde Fairlady Z-reeks, de superhothatch Pulsar/Sunny GTi-R en luxe sleeën als de President, Cima, Cedric, Laurel en Leopard kosten klauwen met geld om te ontwikkelen.
Dat Nissan zo goed als bankroet is in de jaren 90, blijkt ook uit de Nissan Skyline R34 GTR. Niet dat het een slechte auto is, integendeel zelfs. Maar als de Skyline R34 GTR in 1999 op de markt komt, is het onderhuids eigenlijk een auto uit 1989. De meeste hardware is 1 op 1 overgezet van de Skyline R32 GTR. Uiteraard zit er wel 10 jaar extra ontwikkelingstijd tussen waarin de Takumi’s de Skyline GTR en Rb26DETT hebben kunnen verfijnen.
Nissan zit naast financiële rotzorgen ook nog met de op papier 280 pk en 180 km/h restricties. Zo op zijn tijd maakt Nissan een leukere GTR met bijvoorbeeld de V-Spec, V-Spec 2, M-Spec, V-Spec N1, V-Spec 2 Nür en ga zo maar door. Door upgrades win je op Suzuka of de Nürburgring opeens 2 seconden per ronde met een speciale uitvoering ten opzichte van een normale Skyline R34 GTR.
In 2002 is het einde van een mooi tijdperk. De Skyline R34 GTR krijgt geen directe opvolger meer. Ondertussen spelen Carlos Ghosn en de Fransozen van Renault een beetje de baas bij Nissan. De opvolger van de Skyline R34 gaat Skyline V35 heten en deelt zijn motor met bijvoorbeeld de Renault Vel Satis en Espace.
Het is ook aan Renault te danken dat Nissan langzaam maar zeker weer omhoog krabbelt. Dank je wel Renault. Opeens heeft het weer geld om te besteden. Wat doe je dan als Nissan engineer en gek? Dan koop je als Nismo zijnde 19 Skyline R34 GTR’s met lage kilometerstanden terug van de klant en herbouw je deze.
De 2.6 zes in lijn wordt bedankt voor zijn bewezen diensten en een 2.8 liter grote RB28DETT met GT500 en Le Mans GT2 ervaring mag het vooronder vullen. Om garantietechnische redenen levert de 2.8 motor 500 pk in de Z-Tune. Gooi wat bumper en spoilerwerk van de GT500 raceauto op en onder de Z-Tune, spuit het in een unieke kleur genaamd Z-Tune Silver voor de Z-Tune, gooi de halve catalogus van Nismo in de Z-Tune en je hebt een Skyline die niemand meer zal vergeten.
Tegenwoordig is de Z-Tune best wel onbetaalbaar geworden. Vijf jaar geleden is er nog 1 verkocht voor omgerekend een half miljoen euro. Mocht er ooit weer een Z-Tune aangeboden worden, dan moet je niet raar opkijken als het de miljoen gaat overtreffen. Niet slecht voor een Nissan.