Door mee te doen in de racerij is Mitsubishi gedwongen om de normaliter oersaaie Mitsubishi Lancer wat cooler en sneller te maken. Om mee te mogen doen aan de FIA World Rally Championship (WRC) heeft Mitsubishi minimaal 5000 exemplaren van de raceauto moeten maken voor de consument. De uitzwaaiende Mitsubishi Galant VR-4 maakt in 1992 ruimte voor zijn kleinere broertje Lancer. Het begin van de Lancer Evolution die gedurende 10 generaties Evolueert van 247 pk naar 295 reguliere paardenkrachten en zelfs 480 paarden in de uitzwaai Evo.
In 1992 is Mitsubishi heel onschuldig begonnen met de Lancer Evolution. Van de buitenkant kan je de 247 pk sterke Evolution onderscheiden van bijvoorbeeld zijn 75 pk sterke 1.3 broeder door de bumpers met grotere luchthappers. De stootstrips en buitenspiegels zijn meegespoten in carrosserie-kleur, een motorkap met meer koelgaten en een heuse strijkplank is meegenomen van de Japanse huishoudbeurs. De stalen velgen met wieldoppen zijn door Mitsubishi verwisseld voor lichtmetalen velgen. Tenzij je de kale RS neemt, dan krijg je alsnog een Evolution met stalen velgen.
Wij vieren dit jaar dus de dertigste verjaardag van de Mitsubishi Lancer Evolution. De allereerste Evolution is de grondlegger van Mitsubishi’s succes in de WRC. In 1996, 1997, 1998 en 1999 pakt Tommi Mäkinen de rijderstitel met de Mitsubishi Lancer Evolution III, Mitsubishi Lancer Evolution IV, Mitsubishi Lancer Evolution V en Mitsubishi Lancer Evolution VI. 1998 is ook het jaar dat Mitsubishi ook de constructeurstitel pakt. Zonder de allereerste Evolution is dit allemaal niet mogelijk geweest. Dus naast felicitaties moeten we ook een hele diepe buiging maken voor de Lancer Evoltion. Arigatōgozaimasu!