De Tokyo Motor Show is weer open voor publiek. Dit jaar is het wachten op de nieuwe Honda Civic Type-R en de GT3 auto van Toyota. 50 jaar geleden, 1972 voor de minder snelle rekenaars onder ons, ziet het publiek de tweede generatie van de Nissan Skyline GTR voor het eerst.
De nieuwe Skyline GTR wordt ook wel KPGC110 genoemd. Een ander veel gebruikte naam is Kenmeri, vernoemd naar een jong advertentiekoppel genaamd Ken en Mary. Kenmeri wordt door een 2 liter grote zescilinder aangedreven. 162 pk is in 1972 nog best behoorlijk. De Porsche 911 die men in 1972 bij de Porsche dealer ophaalt, moet het doen met 140 pk. Om het maar even in perspectief te zetten.
Nissan heeft het met de Kenmeri niet getroffen. Er is niet alleen gezeik met emissie-eisen. Ja zucht, ook vijftig jaar geleden waren er Gretha Thunbergs en andere gevaarlijke groene lui. En de oliecrisis heeft ook niet bepaald meegeholpen. Daarom heeft Nissan slechts 197 exemplaren van de KPGC110 Skyline GTR kunnen verkopen.
Lage productieaantallen betekent op termijn 1 ding. De waarde zal dik dik dik omhoog schieten. Een paar jaar geleden is een Kenmeri voor omgerekend meer dan €350.000 van eigenaar gewisseld. Gezien de huidige gekte zal de volgende Kenmeri makkelijk voor een half miljoen in de verkoop gaan. Misschien maar eens in een 50 jaar oude sok van opa of de oude buurman kijken of daar niet toevallig een half miljoen te vinden is.