N Vision 74. Een coolere naam ga je dit jaar niet horen of zien. N Vision 74, kan de naam zijn van een hypercoole gameconsole. Of van een modeshow in Parijs met te hippe modellen, kledij en kneiterdikke modeshow beats. N Vision 74 is echter Hyundai’s knipoog en hommage naar de Hyundai Pony Coupe Concept uit 1974. Zelfs een slechtziende ziet geblinddoekt in zijn slaap dat de Pony Coupe Concept getekend is door Giorgetto Giugiaro.
48 jaar geleden geniet Hyundai van een heel stuk minder status. Weinig mensen die in 1974 hebben gezegd dat Hyundai cool is. Dat is anno 2022 en met behulp van de N afdeling heel anders. Weinig reguliere automerken die huis tuin en keuken modellen verkopen, bieden zoveel sportieve modellen aan. Hothatches, HotSUV’s en Hotsedans (bestaat dat?) zijn te bestellen bij de Hyundai dealer. Helaas kan je in Nederland niet alle modellen bestellen. Maar met de i20N, i30N Hatchback, i30N Liftback, Veloster N, Kona N en Elantra N timmert Hyundai stevig aan de sportieve weg.
In de racerij wint het maar liefst 4 wereldtitels in 7 jaar tijd. Met wereldkampioenen Gabriele Tarquini en Norbert Michelisz in de WTCR en een grootheid als Sébastian Loeb die op het onverharde het merk Hyundai wereldkampioen maakt in de Rally. Hyundai wilt echter niet alleen maar dinosaurussappen verbranden op het circuit.
Samen met Honda en Toyota is Hyundai de pionier op het gebied van waterstofauto’s. De Elektrische auto’s van Hyundai zie je dagelijks wel rijden op de weg. De Ioniq 6 ziet er helemaal niet verkeerd uit. Met 325 pk, 605 newton meter koppel en een 0-100 km/h tijd in 5,1 seconden heb je een auto waarvoor je totaal geen schaamte hoeft te hebben. Maar het kan altijd nog cooler.
Engineer zijn bij Hyundai en de N afdeling moet s’werelds leukste baan zijn. Dagelijks bezig zijn met snelheid, performance, prestaties op het asfalt en racen. Met trots mogen de engineers en het hele team Hyundai terugkijken op hun geleverde prestaties. Maar het team van Hyundai kijkt naast de behaalde successen ook naar de toekomst. Combineer 1974 met 2034 en je krijgt de Hyundai N Vision 74.
De coolste naam krijgt ook een cool uiterlijk. De Hyundai Pony Coupe Concept uit 1974 dient als basis. Het uiterlijk krijgt een futuristische verlichting mee en zijschermen en spoilers mee waar een raceauto uit de GT3 klasse jaloers op is. Het is niet alleen het uiterlijk van de Hyundai N Vision 74 die indruk maakt, de motorisering van de N Vision 74 moet zelfs de grootste hater van elektrische auto’s zijn pet doen afzetten.
In het ‘vooronder’ krijgt het accupakket van 62,4 kWh. Deze al niet zo lullige elektromotor krijgt assistentie van de 85 kw brandstofcel. 4,2 kilogram waterstof dient als energiedrager van de brandstofcel. Twee verschillende motoren (Elektromotor en Fuel Cell) aan boord maakt de N Vision 74 officieus zelfs een hybride. Maar in feite is de Fuel Cell ook een elektromotor. Waterstof is geen brandstof maar een energiedrager. De 680 paardenkrachten die naar de achterwielen gaan, worden allemaal door elektromotoren geproduceerd. Een motor met zuigers en nokkenassen zal je dus niet vinden in de coole Hyundai N Vision 74.
Waterstof zal in de toekomst naast de elektrische auto leven. Of in dit geval samen in 1 auto. De Hyundai N Vision 74 is niet alleen een hommage van het verleden, maar ook een mooi vooruitzicht op de toekomst. Hyundai ziet een mooie toekomst voor het gebruik van waterstof, waterstof moet dan ook terug te vinden zijn in vliegtuigen en schepen. En natuurlijk in de raceauto’s van Hyundai.