Hoera, de politie mag dit jaar de frauduleuze Volkswagen Touran uitzwaaien en de Mercedes B220 verwelkomen. Nadat PON, oftewel de Nederlandse importeur van Volkswagen, in 2009 dankzij fraude en omkoping ruim 12.000 auto’s mocht leveren aan de politie, is het nu de beurt aan Mercedes Benz.
Ditmaal is de aanbestedingsprocedure gewijzigd zodat ook andere merken in aanmerking konden komen om de auto’s te leveren aan onze vrienden in het blauw. Was de eis in 2009 dat 1 merk alle auto’s moest leveren van compacte auto tot busjes, en het ene merk moest ook nog alle opbouwwerkzaamheden als zwaailichten, striping en sirenes leveren. Hierdoor kwam alleen Volkswagen in aanmerking door de beschikbare modellen en faciliteiten die PON heeft met een handvol leasemaatschappijen in eigen beheer. Hoge piefen bij de politie hebben privé geprofiteerd van fikse kortingen bij de aanschaf van bijvoorbeeld een Audi A5. Mensen zijn van nature hebberig, dus zoiets kan je niet laten liggen toch?
Vroeg of laat komen grote corruptiezaken in de schijnwerpers. Zo zijn er 5 inkoopmedewerkers van de politie op non-actief gesteld, is er een strafrechtelijk onderzoek ingesteld en heeft PON voor een bedrag van 12 miljoen euro geschikt. Een schijntje, want de aanbesteding heeft hun 500 miljoen euro opgeleverd.
We leven nu in het jaar 2017. Steeds neer steden en politici proberen met man en macht de lucht schoner te krijgen. Vervuilende (veelal oudere) diesels worden in steeds meer steden geweerd. Een wereldstad als Parijs gaat zelfs een stapje verder, vanaf 2025 is geen enkele diesel meer welkom binnen de stadsgrenzen. In de strijd tegen diesels moet de politiek en overheidsinstellingen het voortouw nemen. Met de nieuwe Mercedes Benz B220 op diesel maken ze zichzelf belachelijk. Waarom moet de hardwerkende burger zoveel groener gaan rijden terwijl de overheid dat niet doet?
Ze hadden met de nieuwe aanbesteding een enorme statement kunnen maken. Zelfs de Oekraïense politie heeft de overstap gemaakt naar Plug-in Hybrides. Ik heb veel respect voor de politie, maar respecteer hun keuze voor de circa €50.000 kostende 177 pk sterke 2.1 grote diesel niet. Ze hadden beter voor een goedkopere benzine-broeder kunnen gaan. Over 8 jaar weer kansen voor de politie, overheid en groene autofabrikanten. Tot die tijd moeten wij de diesellucht van de politie inademen.
Geef een reactie