Wat Volkswagen kan, kunnen wij ook moeten zij in Zuid-Korea gedacht hebben. Als antwoord op de 230 pk sterke Golf GTI heeft Hyundai Albert Biermann weggekaapt bij de M-divisie van BMW. Met de i30N heeft Hyundai een indrukwekkende debutant in de Hothatch klasse. Liefst 275 paardenkrachten telt de i30N met Performance pakket. Als een echte Hothatch betaamt galopperen alle paarden via de voorwielen naar illegale snelheden.
Met trots introduceert Volkswagen een paar dagen geleden de Golf GTI TCR. Je zou zeggen als hommage voor de goed presterende Rob Huff en Mehdi Bennani in de WTCR. Over de WTCR gesproken. Na 18 races in zes raceweekenden kunnen wij concluderen dat Hyundai heer en meester is. Verspreid over twee teams rijgt Hyundai de overwinningen en punten aaneen. Klassementsleider en Hyundai-rijder Yvan Muller wordt op het podium in het tussenklassement vergezelt door Gabriel Tarquini en Norbert Michelisz. Niet geheel toevallig ook Hyundai-rijders. Alleen Honda-coureur Yann Ehrlacher en Cupra-racer Pepe Oriola onderbreken een Top4 van Hyundai-rijders. Want Thed Björk is met een nummer 6 quotering ook bezig met een goed raceseizoen.
Hoe kan het dat Hyundai het WTCR seizoen zo kan domineren? Om te beginnen met de basis. De Hyundai i30N die je bij de plaatselijke Hyundai dealer bestelt is al geen lullige jongen. Race veteraan Gabriele Tarquini heeft al zijn kennis en ervaring in de i30N gestopt. Niet alleen om de klanten van Hyundai Motorsport te plezieren, maar vooral om zichzelf blij te maken. Met €128.000 op zak mag je bij Hyundai Motorsport een Hyundai i30N TCR ophalen. Inderdaad. Exact dezelfde auto als de auto van klassementsleiders Yvan Muller, Gabriele Tarquini en Norbert Michelisz. Alleen de stickers zullen afwijkend zijn van de toekomstige WTCR winnaar.
Hyundai zou eigenlijk een hommage moeten maken voor de indrukwekkende i30N TCR. Niet alleen omdat de auto het verdient, maar ook omdat het merk Hyundai een stukje extra boost te geven als nieuwe benchmarkt in de Hothatch wereld. Geef opnieuw Tarquini de ruimte om een straathommage te maken van zijn i30N TCR, en niemand zal het ooit nog hebben over de Volkswagen Golf GTI.