Mitsubishi was tot eind 2013 een kleine speler op de Nederlandse wegen. Totdat in december van dat jaar boten vol Outlander PHEV’s Nederland binnenstormde. Duizenden lease-rijders zaten verwachtingsvol op hun 0% bijtelling auto te wachten. Iedereen met een beetje liefde voor zijn eigen portemonnee wilde graag zo’n Outlander PHEV. Doordat de Outlander PHEV opeens een succes werd in Nederland, kwamen er opeens sceptici en haters om de hoek en die gingen elkaar doodleuk papegaaien zonder ook maar iets te weten over de Outlander PHEV en hoe hard Mitsubishi ervoor heeft gewerkt. Succes komt niet zomaar aanwaaien.
Al sinds de jaren 70 is Mitsubishi al bezig met de Elektrische auto. In de jaren 90 was het eindelijk zover. Met de Libero EV verkocht Mitsubishi maar liefst 36 exemplaren. Oké, zesendertig is natuurlijk niet zo indrukwekkend. Maar wat deed de Europese concurrentie? Die lagen allemaal te slapen met hun vervuilende diesels en verouderde benzinemotoren.
In 1999 vestigde Mitsubishi een wereldrecord. In 24 uur tijd reed een elektrische auto maar liefst 2142,3 km. Deze auto was de FTO EV. Twee jaar later haalde de Elektrische Eclipse een actieradius van 400 km op een volle lading. Decennia lang heeft Mitsubishi gewerkt aan alternatieve aandrijflijnen. Met de i-MIEV zette Mitsubishi in 2010 een relatief betaalbare Elektrische auto op de markt. Het was destijds samen met de Nissan Leaf, halfbroertje Peugeot ION en de Tesla Roadster de enige elektrische auto’s die men kon kopen.
En na alle concepts, zoals ook de Evolution MIEV, werd het tijd voor een commercieel succes. In het kromme Nederland was in 2013 bijtelling nog een hot item. Alles wat voor 1 januari 2014 op naam werd gezet, kwam in aanmerking voor 0% bijtelling. Daarom werden AlLE, ja ALLE, Outlander PHEV’s eerst naar Nederland verscheept. En ja, pioniers mogen soms ook profiteren. Dus daarom pleit ik ervoor om de Outlander PHEV niet te haten, maar juist te koesteren.