Mijn favoriete Volkswagen is niet de Golf R, Golf GTI, Scirocco of Touareg. Maar een €115.000 kostende en diesel nippende XL1. De kans dat je er 1 hebt zien rijden, is met 6 exemplaren in Nederland niet zo groot. En toch vind ik het bewonderenswaardig wat Volkswagen heeft gedaan met de XL1.
Alles heeft ervoor moeten wijken om een extreem zuinige auto neer te zetten. Een laag gewicht en lage luchtweerstand zijn de sleutelwoorden die ze in Wolfsburg gebruikten bij het ontwikkelen van de XL1. Carbon is de grote vriend van de XL1, net als polycarbonaat ramen. De stuurbekrachtiging en ook de zijspiegels schitteren door afwezigheid. Want ja, een buitenspiegel die elektrisch verstelbaar is, weegt toch snel een grammetje of 800.
De twee cilinder diesel zijn even sterk als 48 paarden. Een kudde van 27 elektrische paarden assisteren de diesel waardoor de XL1 een verbruik kan halen van 1 op 111. Indrukwekkende cijfers voor een hybride. Vooral ook omdat Volkswagen in 2004 glashard durfden te beweren dat de hybride een ramp is voor de wereld. Komen ze toch opeens aan met de zuinigste hybride ter wereld! Een knappe prestatie waar wereldwijd maar 200 personen van mogen genieten.