Over smaak valt niet te twisten. Toch zijn veel zelfbenoemde autoliefhebbers het massaal met elkaar eens over 1 ding. Ze vervloeken de Toyota Prius en zijn broer Mirai en nemen daarbij de woorden als lelijk maar al te graag in hun mond.
Waar komt de afkeer voor de Prius eigenlijk vandaan? Er zijn daar veel theorieën over en die ga ik jullie haarfijn uitleggen.
Theorie 1: De pionier
De Prius begon zijn leven in 1997 in zijn thuisland Japan en was de allereerste hybride voor de consument. Pas nadat Honda de Insight in 1999 wereldwijd op de wereld bracht, maakten de rest van de wereld in 2000 ook kennis met de Prius. De eerste Prius was zo anoniem, on-mooi en speelde geen enkele rol van betekenis in Nederland dat niemand er aandacht aan gaf, inclusief de Prius haters die toentertijd nog geen afkeer tegen de Prius hadden. Met een verbruik van 1 op 20 declasseerde het al zijn Europese concurrentie, concurrentie die hij destijds uiteraard nog niet had. Maar met een Golf uit 2000 mocht je blij zijn met een benzineverbruik van 1 op 12. Met de Prius 2 die in 2004 op de markt kwam, kwam het succes mede door inmenging van overheden, subsidies en belastingvoordeel met windkracht 10 aangewaaid. Aangezien hoge bomen veel wind vangen, bleven er veel zogenaamde autoliefhebbers annex haters haken in de takken van de bomen.
Theorie 2: Het hart
Zuinigheid kan je op meerdere manieren bereiken. Om te beginnen bij de krachtbron. Iedereen weet dat een grotere motor om meer brandstof vraagt. Een zuinige en relatief kleine motor is dus een goed startpunt. Als een motor niet zo hard hoeft te werken, of zelfs soms helemaal niet hoeft te werken, dan heeft het ook minder brandstof nodig. Dat is logisch. Als jij een dag niet op je smartphone zit, dan heb je aan het einde van je dag ook meer procent batterij over. Over batterij gesproken, die stopte Toyota in de Prius om de verbrandingsmotor deels te ontzien. Met als resultaat een in de praktijk zuinige auto. Naast zuinigheid heeft de elektromotor nog een voordeel, namelijk instant power! Een elektromotor heeft geen toeren nodig om maximaal vermogen en koppel te leveren. Daar hebben veel gorgelende 7.0 V8’s zich nog lelijk in vergist met de tussensprint. Tja, begrijp de haat wel hoor.
Theorie 3: Wigvorm, vorm van de toekomst
Een ander manier om zoveel mogelijk kilometers af te leggen met zwart vloeibaar goud, is naast gewichtsbesparing de luchtweerstand. De CW-waarde, oftewel luchtweerstandscoëfficiënt, bepaalt hoe makkelijk een voorwerp (in dit geval een auto) door lucht snijdt. Daarom zie je bij de Tour de France nooit een wielrenner met een heksenhoed op. Om de luchtweerstand te bepalen, kan je gebruik maken van de volgende formule: F = 0,5 x ρ x v² x Cw x A
Aangezien natuurkunde niet mijn sterkste vak was op de middelbare school, zal ik snel overgaan op de ideale vorm van een auto. Dat is namelijk de wigvorm. In Jip en Janneke taal houdt het in dat de voorkant lager is en de achterkant hoger is. Zoals de vorm van de Toyota Prius, Toyota Mirai, Tesla Model S, Lamborghini Huracan en mijn Honda CRZ. Let op, over 10 jaar zullen de meeste auto’s de wigvorm hebben. En ja, de wigvorm is niet zo conventioneel als een Golf. Maar jij wilt toch ook niet de zelfde vrouw of man hebben als je buurman en collega?
Theorie 4: Belastingvoordeel
In Nederland is het nu gedaan met belastingvoordeel voor hybrides als de Toyota Prius. Hoe anders was het pakweg 10 jaar geleden. Lage bijtelling voor de zakelijke rijder, geen BPM bij aanschaf voor de eerste eigenaar en geen wegenbelasting tot enkele jaren geleden. De Prii, meervoud van Prius, ging als warme broodjes over de toonbank en de conventionele Golf rijder zag zijn centen wegrollen naar de overheid terwijl de Prius rijder met 150 km/h over de linkerbaan denderde en lachend zijn geld in zijn broekzak hield. Dan zou ik ook een afkeer krijgen tegen de Toyota Prius.
Theorie 5: Clarkson
Jeremy Clarkson heeft een afkeer tegen de Prius. Papegaaiend autoland wilt maar al te graag net zo grappig zijn als Jeremy Clarkson. Dus de Prius is gewoon lelijk.
En wat ik van de Prius vind? Het zijn fantastische auto’s die de leidersrol op zich heeft genomen en een stap heeft gezet in de toekomst. Dankzij de Prius heeft de wereld kennis gemaakt met -deels- elektrisch rijden. Mede dankzij de (Plug-in) Prius staan er nu op elke straathoek een laadpaal. Een beetje een kip en het ei verhaal. Wij mogen dus de Prius bedanken dat wij in 2040 nog steeds kunnen rondrijden in onze trouwe viervoeters.