Terwijl ik gisteravond bezig was met het dichtplakken van het raam van een Toyota GT86 om waterschade te voorkomen, waren Franse brandweermannen bezig om juist grote hoeveelheden water richting de Notre-Dame te spuiten. Met een historie van 856 jaar is het dood en doodzonde dat de Notre-Dame vlam heeft gevat.
De bouw van de Notre-Dame heeft maar liefst 182 jaar geduurd. De Rooms-Katholieke kathedraal wordt nog altijd dagelijks gebruikt voor kerkdiensten en is vrij toegankelijk voor alle bezoekers. Uiteraard is onderhoud en restauratie noodzakelijk, net als bij auto’s.
De brand is vermoedelijk begonnen waar men bezig is met de restauratie. Oef. Zou het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de restauratie goed verzekerd zijn? Je moet er niet aan denken dat de garagehouder om de hoek een peperdure Bugatti 57SC Atlantic van de brug laat flikkeren en vervolgens in de fik laat vliegen omdat monteur Hans per ongeluk met een peukie in zijn mond de Bugatti, waar er maar 4 van gebouwd zijn, overeind wilt helpen.
Volgens de laatste berichten is er al meer dan 500 miljoen euro opgehaald om de Notre-Dame volledig te herstellen. Begrijpelijk aangezien de Notre-Dame Unesco werelderfgoed is. Een icoon als de Notre-Dame mag niet verloren gaan. Vele miljoenen mensen hebben gister gebeden voor de kathedraal in Vroeggothische stijl.
Dat de Notre-Dame vlam heeft gevat, doen veel mensen pijn. Hoe je het wend of keert, eeuwenoude kathedralen zijn indrukwekkend om te zien en de sfeer die in de kathedralen hangt, kan je niet creëeren in een modern gebouw. Begrijp je het als atheïst niet? Denk dan aan de Bugatti 35 of Bugatti 57SC Atlantic. Ook al heb je niks met zulke antieke auto’s, het bezorgt je toch een bewonderenswaardige blik en lach op je gezicht als je een oude Bugatti voorbij ziet rijden. Of moet ik als voorbeeld een Nissan Skyline R34 Z-Tune nemen? Die wil je ook niet in brand zien vliegen…