Consumenten worden graag opgelicht. Termen als suikervrij, 50% minder vet en light worden verkocht als gezonde producten. Kopers van Duitse auto’s worden helemaal graag beduveld. De BMW X5 M50D is helemaal geen stoere 5.0 V8 zoals BMW de wereld en zijn klanten wil doen geloven. 60 procent van de 5 liters zijn wel aanwezig in de X5 M50D. De overige twee liter mag je bij de supermarkt halen bij de zuivelafdeling in de vorm van een groot pak melk. Wel zo gezond.
Denk je dat BMW zijn klanten graag bedonderd. Mercedes Benz is helemaal goed in overdrijven en de boel belazeren. Een auto met een 1991 cc motor wordt doodleuk als CLA45 AMG verkocht. Een willekeurige Mazda die je op straat aantreft, heeft een grotere motor met 1998 cc. Pijnlijk voor de AMG kopers.
Voor Nissan wordt het nog een hele opgave om de opvolger van de 370Z een goede naam te geven. 180Z of 200Z zou wel beschamend zijn. Gelukkig is het voor Nissan op te lossen door de naam Fairlady Z te gebruiken.
Gelukkig voor veel autofabrikanten lezen veel mensen geen brochures meer. Beduvelen van klanten is nog nooit zo makkelijk geweest. Gewoon een stoere naam op zijn kont plakken en het is goed.