Alhoewel het automerk Subaru officieel in 1954 haar eerste auto heeft gebouwd en verkocht, is de eerste Subaru genaamd de 1500 geen succesverhaal om te onthouden. De twintig exemplaren van de Subaru 1500 lijken niet mee te tellen in Subaru’s geschiedenis. Zeker gezien het feit dat in 1998 Subaru haar 40-jarige jubileum viert met de Subaru Impreza 22B STi.
Precies 40 jaar na de introductie van de Subaru 360 mogen de fans van gravel, sneeuw, modder en asfalt een feestje vieren. De Subaru Impreza 22B STi is Subaru’s traktatie en het feestje is in eerste instantie bedoeld voor 399 megafans. Later zijn er 24 personen in Engeland en Australië blij gemaakt met de 22B STi. Drie exemplaren zijn prototypes met serienummer 000. De Japanse 22B STi’s hebben allemaal hun eigen serienummerplaatje, van 001/400 tot 400/400, onder de asbak.
Overigens heeft 1 van de 24 auto’s de boot nooit gehaald. Deze Impreza 22B STi heeft besloten om als boot door het leven te gaan. Plons!
Speciaal voor de 22B STi heeft Subaru de bestaande boxermotor vergroot van 2,0 naar 2,2 liter. Het is niet alleen de motor die zijn spierballen toont, ook de tweedeurs coupe koets van de normaliter vier portieren tellende Impreza heeft een anabolen-kuur ondergaan. De standaard cijfertjes voor Japanse auto’s uit die periode kunnen weer droog opgesomd worden. 180 km/h en 280 pk.
Overigens schrijven veel tijdschriften en websites over een gelimiteerde oplage van 400 stuks. Buiten de 24 extra non-JDM exemplaren heeft Subaru nummer 13 nooit gebouwd. Je hoeft geen Japanse rekenwonder te zijn om uit te rekenen dat Subaru in eerste instantie slechts 399 22B STi’s heeft gebouwd. Wat je tegenwoordig wel nodig hebt om een 22B STi te bemachtigen? Heel veel geluk en minimaal 6 cijfers voor de komma op je bankrekening. In Hong Kong staat er 1 exemplaar te koop. Het is 1 van de 3 prototypes die Subaru toch verkocht heeft. Sla snel je slag om Subaru’s traktatie binnen te halen.