Plaatselijk wijzen thermometers het magische getal van 30 aan. Massaal worden de korte broeken en jurkjes aan de kast getoverd en beginnen mensen aan hun helse tocht in de hete file richting het strand. En toch zit niet iedereen graag op het strand of in de tuin. Zand tussen je tenen kan een ergernis zijn, maar hooikoorts is veel erger en kan bijna een doodsoorzaak zijn.
Gewapend met een ijsje, hooikoortspillen en een rol toiletpapier zit ik met de deuren wijd open op de bank. Buiten zitten is even geen optie vanwege de enorme geluidsoverlast voor de buurt. Ik kan namelijk 115,2 db niezen. Een aanslag voor veel oren en ook voor mijn eigen lichaam. Mei en Juni zijn schitterende maanden waar ik in de winter naar uitkijk met de vele zonuren, mooiere vrouwen, BBQ’s, mooie auto’s die uit de stalling en schorsing zijn gehaald, mensen kijken terrasjes met een biertje, mooie zonsopkomsten en zonsondergangen. Alleen dat klote hooikoorts is een dingetje.Buiten zitten is heerlijk, maar het niezen niet. En de ogen kennen uiteraard ook fijnere tijden. In de jaren 80 en 90 hadden de autofabrikanten daar een oplossing voor bedacht. Binnen zitten maar toch buiten zijn. De targa is de perfecte remedie tegen hooikoorts. De opneembare targadaken lagen op zonnige dagen niet op het dak, op veilig opgeborgen in de kofferklep of gewoon thuis.
Je kon destijds bij veel merken terecht, ook als je een normale spaarrekening had zonder 6 cijfers voor de komma. Voor Jan of Jantine Modaal met liefde voor de zon en met hooikoorts had Honda de CRX Del Sol en bood Nissan de 100NX aan. De 100NX had net als de relatief betaalbare Toyota MR2 een T-Bar waarbij het dak in 2 losse delen eraf gehaald kon worden.
Had je meer te besteden, dan kon je blij cruisen in auto’s als de Toyota Supra Targa, Nissan 300ZX Targa en Honda NSX-T. Ook bij Ferrari en Porsche kon je terecht voor de 348/355 en 911 met targadaken. Ja, ook bij rijke mensen komt hooikoorts voor.
Tegenwoordig denken autofabrikanten veel te licht over de hooikoortsklachten. Ze bouwen liever SUV’s voor de vergrijzende ouderen. Jongeren met hooikoorts kunnen tegenwoordig gelukkig nog bij Alfa Romeo terecht voor de prachtige 4C Spider. Ook Lotus biedt een gave anti-hooikoortsauto aan in de vorm van de Elise. Heb je momenteel iets minder te besteden? Dan vis je dit jaar achter het net. Nu een Honda S660 importeren uit Japan betekent dat je dit hooikoortsseizoen nog niet met dak open kan rijden.